אזרחות גרמנית: היתרון של להיות אזרח גרמניה



כולנו שומעים על בני משפחה, חברים ומכרים רבים אשר מנסים להיות בעליה של אזרחות נוספת. להחזקה באזרחות נוספת עשויות להיות יתרונות שונים ומגוונים, זאת כמובן בהתאם למדינה אשר מחזיקים באזרחותה.

קרדיט לתמונה Freepik

 

אחת מהמדינות החזקות בעולם היא גרמניה. כפי שניווכח לאזרחות גרמנית יש יתרונות רבים ובעקבות שינויי חקיקה שהתבצעו בשנת  2021, ישראלים רבים זכאים לה.

הטבותיה של האזרחות הגרמנית

האזרחות הגרמנית מקנה הטבות רבות למחזיקים בה, הטבות כגון:

  1. הטבות סוציאליות וכלכליות: גרמניה כמדינה מעניקה זכויות סוציאליות רבות לתושביה והם מקבלים שירותים רפואיים מסובסדים ומתקדמים. בנוסף, בעלי הדרכון הגרמני נהנים מהטבות כלכליות רבות כגון קבלת הלוואות ומשכנתאות, רכישת נדל"ן ועוד.
  2. מעבר חופשי ברחבי האיחוד האירופי: מחזיקי אזרחות גרמנית נחשבים גם לאזרחי האיחוד האירופי ולכן נהנים ממעבר חופשי במדינות החברות בו.
  3. הטבות בלימודים: אזרחי גרמניה עשויים לקבל מימון מלא או חלקי של שכר הלימוד בגרמניה או במדינות החברות באיחוד האירופי. בנוסף, אזרחות זו עשויה להגביר את סיכויי הקבלה של ישראלים המעוניינים בלימוד באירופה.
  4. אפשרויות תעסוקה נרחבות: בעידן שלנו בו תופעת הגלובליזציה הופכת מוכרת יותר, יש ייתרון משמעותי לפתיחת אפשרויות תעסוקה לא רק במדינת ישראל. ישראלי בעל אזרחות גרמנית יוכל לעבוד ברחבי האיחוד האירופי מבלי להידרש להוצאת ויזות שונות לכך.
  5. כניסה למדינות נוספות ברחבי העולם: אזרחי גרמניה לא זקוקים להוצאת ויזה לשם כניסה למדינות מסוימות כגון ארה"ב. בנוסף, ישראלים בעלי אזרחות גרמנית יוכלו להיכנס למדינות החוסמות את כניסתם של בעלי האזרחות הישראלית.

מי זכאי לאזרחות גרמנית?

ישנן עילות שונות להוצאת דרכון גרמני, אולם העילה המרכזית לישראלים רבים הוא שינוי חקיקה בחוק האזרחות הגרמני שנכנס לתוקף מחודש אוגוסט בשנת 2021.

השינוי קבע כי צאצאים של אזרחי גרמניה שנשללה מהם אזרחותם או שוויתרו עליה בשל רדיפתם בידי הנאצים על רקע דתם, מוצאם או דעותיהם הפוליטיות מהתאריך 30 בינואר 1933 (עליית היטלר לשלטון) ועד לתאריך 8 במאי 1945 – זכאים לאזרחות גרמנית.

שינוי חקיקה זה מקנה זכאות לאזרחים ישראלים רבים לקבל אזרחות גרמנית.

הליך הוצאת האזרחות הגרמנית

להלן נסקור בקצרה שלבים חשובים בהוצאת אזרחות גרמנית.

  1. בירור הזכאות: יש לוודא כי ישנה זכאות לאזרחות גרמנית. רצוי לאסוף כל מסמך רלוונטי בכדי להוכיח את הקשר המשפחתי לצאצאי גרמניה בהתאם להוראות חוק האזרחות הגרמני.  
  1. קביעת תור בשגרירות גרמניה: אם הגעתם למסקנה כי אתם זכאים לאזרחות גרמנית, יש לקבוע תור להוצאת דרכון בשגרירות גרמניה בישראל במערכת מקוונת. יש לשים לב כי קטינים מתחת לגיל 18 צריכים להגיע בליווי שני הוריהם. ללא קביעת תור מראש, לא ניתן להגיע.  
  1. מסמכים נוספים הנדרשים בעת ההגעה לשגרירות גרמניה: בעת ההגעה לשגרירות גרמניה יש להצטייד במסמכים נוספים דוגמת:
  2. אישור מייל אוטומטי שהתקבל בדבר קביעת התור בשגרירות.
  3. תעודת זהות ישראלית.
  4. דרכון ישראלי.
  5. במידה ומדובר בקטין, על ההורים המתלווים להביא את תעודת הזהות שלהם כולל הספח.
  6. שתי תמונות פספורט לכל מבקש אזרחות.
  7. תעודת לידה דו לשונית של משרד הפנים לכל מבקש.
  8. אזרחות גרמנית של הורי או סבי מגיש בקשת ההתאזרחות בצירוף תעודת נישואין. כאשר מדובר בסבי מגיש הבקשה יש לצרף תעודת לידה של בנם או ביתם (הורי מבקש הבקשה) ולצרף את תעודת הנישואין של ההורים.

במידה והבקשה תאושר, יש להמתין בסבלנות עד לקבלת הודעה בדבר פרטי איסוף הדרכון ללא צורך בקביעת תור לאיסוף.

האם שירות קבע בצה"ל שולל אפשרות לאזרחות גרמנית?

בשנים 2011-2000 על פי החוק הגרמני נשללה אזרחות כפולה לאדם אשר שירת בצבא זר מבחירה ולא קיבל אישור מהרשויות בגרמניה. לכן משרתי קבע אשר המשיכו את שירותם הצבאי מבחירה איבדו את זכאותם לאזרחות גרמנית. אולם כיום חוק זה אינו תקף, ואף משרתי קבע שנשללה זכאותם בעבר עשויים להיות זכאים לאזרחות גרמנית כיום.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה