רשלנות רפואית באבחון אירוע מוחי (מדריך משפטי)



אירוע מוחי הוא מצב חירום רפואי המחייב טיפול מידי על מנת להימנע מנזקים חמורים, נכות מגבילה וחלילה מוות. אירוע מוחי עשוי לקרות בשל חסימה של אספקת דם לאזור חיוני במוח או בשל דימום במוח.

קרדיט לתמונה Freepik

אי זיהוי או טיפול לקוי באירוע מוחי עלול לעלות לכדי רשלנות רפואית חמורה. לא מעט פסקי דין ברשלנות רפואית מצביעים על רשלנות באבחון מהסוג הזה.

מהי רשלנות רפואית באבחון אירוע מוחי?

בית המשפט יקבע כי מדובר במקרה של רשלנות רפואית באבחון שבץ מוחי במצב בו התובע יכול להוכיח כי בשל מידת זהירות בלתי סבירה בה נהג הגורם הרפואי, התעורר איחור בטיפול באירוע המוחי ואילולא האיחור, נזקיו של המטופל היו נמנעים או קטנים.

הראייה המרכזית להוכחת הרשלנות היא חוות דעת של מומחה רפואי שיעמוד על הקשר הסיבתי בין הרשלנות לבין נזקיו המטופל.

מהם המקרים השכיחים ביותר של רשלנות רפואית באירוע מוחי?

  • רשלנות באבחון - אי זיהוי גורמי סיכון להופעת שבץ מוחי.

במקרים אלה, הרשלנות הרפואית מתרחשת עוד לפני שהמטופל חווה אירוע מוחי על ידי התעלמות או אי זיהוי של גורמי סיכון שהיו למטופל להופעת אירוע מוחי.

בדרך כלל, רופא משפחה אחראי לזהות אצל המטופל גורמי סיכון לאירוע מוחי ולהפנות אותו לטיפול מתאים.

רשלנות של רופא מטפל, יכולה להיחשב לרשלנות רפואית באבחון וליצור עילת תביעה רק אם בסופו של יום המטופל עובר אירוע מוחי.

  • איחור בזיהוי סימני אירוע מוחי - במקרים אלה, עקב רשלנות רפואית האבחון והטיפול בחולה נדחה עד למועד בו הוא כבר חווה אירוע מוחי.

ישנם סימנים ברורים לשבץ מוחי שאמורים להדליק נורה אדומה לרופאים המטפלים. לחץ דם, כולסטרול גבוה, פרפור לבבי, הופעת חולשה או שיתוק של פלג גוף אחד, קשיי דיבור, סחרחורת הגורמת לחוסר יציבות ועוד.

איחור בזיהוי תסמינים עשוי למנוע סיכויי החולה להתרפא מהאירוע ולהותיר אותו עם נזקים כבדים.

  • שיהוי בהענקת טיפול מידי – במצב בו הגורם הרפואי חושד בקיומו של אירוע מוחי, אולם עקב כשלים מנהלתיים או חוסר תיאום בין הגורמים המטפלים השונים, החולה מפספס טיפוליו ונותר עם נזקים חמורים שניתן היה למנוע בקלות.

מדובר למעשה ברשלנות של כשלים אדמיניסטרטיביים שמנעו הענקת טיפול בזמן. במצבים מסוג זה, נטל ההוכחה מוטל על התובע ועליו לעמוד על הקביעה כי ככל שלא היה איחור בטיפול באירוע, נזקיו היו נמנעים.

בסיומו של דבר, הפרת החובה להעניק טיפול מידי למטופל הלוקה בשבץ מוחי מהווה רשלנות רפואית.

מהם הפיצויים במקרה של רשלנות באבחון אירוע מוחי?

הפיצויים ברשלנות רפואית מושפעים מהיקף הנזק שנגרם למטופל בשל הרשלנות, ונתוניו האישיים של המטופל (גילו, עיסוקו, כישוריו ומגבלותיו בשל האירוע).

בשל כך, שאירוע מוחי כרוך בנזקים תפקודיים חמורים, שיתוק וריתוק לכיסא גלגלים, הפרעות דיבור, חשיבה ושליטה בסוגרים, פגיעות הגורעות משמעותית מיכולת התפקוד של הניזוק.

תביעות מסוג זה כרוכות בדרך כלל בפיצויים גבוהים, סדר גודל של מיליוני שקלים.

מה ניתן לעשות כדי למנוע מקרים של פגיעה בלתי הפיכה במטופלים בגין איחור באבחון אירוע מוחי?

על מנת למנוע רשלנות רפואית באבחון אירוע מוחי, גורמים רפואיים צריכים לעבור הכשרות כל תקופה מסוימת, בה הם יעברו הכשרה תיאורטית ומעשית באבחון שבץ מוחי.

יש לייחס משקל רב לתסמיני מטופל וגורמים רפואיים צריכים לזכור שיש ספק אין ספק ולא לחשוש לשלוח מטופלים לבדיקות בזמן.

בדרך זו, גורמים רפואיים יכולים להבטיח שהמטופלים יקבלו את הטיפול הראוי והמתאים ביותר למצבם, תוך הפחתת הסיכון לנכות ארוכת טווח.

בסיכומו של דבר, אירוע מוחי מהווה מצב חירום רפואי המחייב זיהוי וטיפול מיידיים וככל שנמנעו על ידי הגורם הרפואי מכל סיבה שהיא ונגרם נזק בלתי הפיך, ניתן לתבוע בשל כך פיצויים בעילה של רשלנות רפואית.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה