s&op - החשיבות של שרשרת אספקה וכיצד s&op יכול לעזור




שרשרת אספקה סדירה היא הבסיס להתנהלות נכונה של כל בית עסק, גדול או קטן. אי אפשר לדמיין התנהלות עסקית בריאה לאורך זמן מבלי לייצר שרשרת אספקה סדירה ויעילה. זה הדבר שעומד בבסיסו של כל בית עסק בקשר שלו עם לקוחות. ההגדרה הפשוטה ביותר של שרשרת אספקה היא האופן בו המוצר מגיע מבית העסק, או לפני כן מהגורם ממנו בית העסק מזמין, אל הלקוח. במועד שנקבע, באופן שסוכם, בצורה כזו שהלקוח יוכל להשתמש במוצר ולהפיק ממנו תועלת כפי שהוא מצפה. אם שרשרת האספקה תעבוד בצורה נכונה, הרי שהלקוח יקבל את המוצר הנכון בזמן, בית העסק ייהנה מלקוח מרוצה, וסביר להניח שהקשר העסקי ביניהם יימשך.

קרדיט תמונה FREEPIK

בשביל לייצר שרשרת אספקה נכונה, צריך ללכת צעד לאחור ולהבין מה זה  s&op  . היום בתי עסק בונים שרשרת אספקה בשלבים מסוימים, על פי פרמטרים ברורים, המאפשרים להם למדוד כל שלב ושלב, לבחון איך הם מבצעים אותם, ולייעל את תהליך העבודה בשביל לוודא שהם אכן מפיקים את המיטב. s&op הוא תהליך שנועד לעזור להם בכך.

מה זה s&op?

תחילה, s&op הם ראשי תיבות של Sales and operations planning ובעברית, תכנון, מכירות ותפעול. אלו החלקים שמייצרים בסופו של דבר את שרשרת האספקה. בכל חלק יש כמובן פרטים שונים שצריך לשים לב אליהם.

הרעיון שעומד מאחורי s&op הוא איזון בין ההיצע והביקוש, ושילוב בין שיווק ופרסום, מכירות, ניהול נכון מבחינה כספית, ותפעול המוצרים כך שיגיעו אל יעדם הסופי. בין אם מדובר בלקוח פרטי, עסקי או אחר.

צריך לזכור, כשבוחנים מה זה s&op, הרי שזה מתייחס לרכיבים שונים של שרשרת אספקה ,  ובכל אחד מהם יש למצות את התהליך בצורה אופטימאלי בשביל להפיק ממנו את המיטב. אם אחד הרכיבים בתהליך לא יעבוד נכון, אזי שזה ישפיע גם על החלקים הבאים.

למשל, אם צריך להזמין מוצר מסוים, יש לעשות חקר שוק, לקבל הצעות מחיר ולרכוש בסופו של דבר את המוצר במחיר האטרקטיבי ביותר. דוגמא אחרת, צריך לוודא שהמוצר אותו הלקוח הזמין קיים במלאי ואם לא, להזמין אותו באופן מיידי בשביל שיהיה ניתן לספק לו אותו.

תהליך של s&op, כולל בתוכו מודלים שונים של שרשרת אספקה, בניית דאטה בייס איתו ניתן לעבוד לאורך זמן, יכולת לייצר קבלת החלטות ואסטרטגיות נכונות, אפשר לקבל החלטות מדי יום על כל פרט ופרט.

למה צריך את זה?

ישנן מספר סיבות בגללן בתי עסק רבים עובדים עם s&op :

ראשית: ריבוי מוצרים ופריטים.

שנית, הרבה פעמים שרשרת האספקה היא לא בהכרח מקומית אלא גלובלית.

שלישית, כמות גדולה של מידע ונתונים שצריך לעבד ולעבוד איתם.

ארבע, שווקים גדולים ומפותחים לצד תחרות קשה בשוק.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה