'עברית בע"מ' - הטור של איריס גל עוז אמונות תפלות או טפלות?



פגשתם חתול שחור? זה סימן לרעות, ישבתם בפינת השולחן? לא תתחתנו בשבע שנים הבאות, השעון מקולקל? פרנסתכם תתעכב, אם תקישו על העץ שלוש פעמים תבריחו רוחות רעות, ואם תתעטשו שלוש פעמים ברצף בשיחה – יידעו שאתם דוברי אמת

 אז איך למען השם כותבים את המילה הזו??? שמתי לב שרוב האנשים כותבים כך: אמונה טפלה ומקצתם כך: תפלה. מי צודק? הבשורה הטובה היא כולנו צודקים! ובמילון נמצא את שתי המילים תחת הגדרה אחת. אין ספק ש"טפל" ותפל" נשמעות בדיוק אותו הדבר ואף קרובות במשמעותן. ובכל זאת מדוע זקוקה השפה לשתי מילים כדי לתאר את תופעה אחת? לשם כך עלינו להבין את המשמעות של כל מושג.

1. מהי המשמעות של טפל? "טפל" הוא משהו שנוסף או שנספח (ומהו 'טפיל'? האם הוא לא פרזיט, יצור שחי 'על חשבון' יצור אחר הקרוי 'פונדקאי' ומזיק לו?).

2.מהי המשמעות של תפל? 'תפל' משמעו חסר מלח וטעם, ומכאן ש"אמונה תפלה" היא אמונה חסרת טעם. ונחשו רבותיי מה קרה עם השנים...מהי ההעדפה המקובלת כיום? התשובה היא אמונה תפלה בת'. למה ומדוע?

3. מדוע מומלץ לכתוב "אמונה תפלה" בת'? כמו שאוכל תפל הוא חסר טעם, גם אמונה תפלה היא אמונה חסרת טעם. עד כדי כך שהביטוי משמש גם כשם גנאי לאמונותיו של הזולת, כיון שגישה זו סבורה שזו אמונה בלתי הגיונית, ללא יסוד, ללא עובדות מוכחות מוצקות.

4. אז לסיכום הסוגיה הזו- מבחינה היסטורית המילה הקדומה יותר היא 'טפלה', אולם מבחינת המציאות העכשווית , המילה 'תפלהי היא המקובלת והמומלצת, ולכן עדיף לכתוב 'אמונה תפלה'.

5.ההסברים לחילופי ט' ות' מוטעים בשפה: נכון לא נכון ההסבר חתול/חיתול *חטול/חיטול סברה שלי: ייתכן והשיבוש חיתול או חיתול נובעת מהמילה החדשה שנוספה לשפה "טיטול" (בט' בלבד)בשנות ה80. טעה תעה טעה= עשה טעות, שגיאה תעה='שוטט', 'הלך בלא מטרה' נפתר /פתרון נפטר נפתר= במקרה של פתרון בעיה/משבר נפטר= הלך לעולמו

6. למה ילדים בעיקר כותבים בשגיאות כתיב? א. הטעויות הללו נחשבות "טעויות הגיוניות" שהרי מדובר באותיות שונות בעלות צליל זהה אשר גורמים למילה להישמע בדיוק כמו מילת המקור. (חילופי ט'-ת', כּ'-ק', כ'-ח', ס'-שׂ', א'-ה'-ע', ו'-ב'). ב. מדוע הטענה של ההורים "הילד לא קורא ולכן הוא כותב בשגיאות" מוטעית? כי כתיבת מילה ללא שגיאות, קשורה לבעיה בזיכרון חזותי. ילד יכול לקרוא היטב את המילים, ולא לזכור איך כותבים אותן.

7. איך ניתן לתקן חילופים בין ט' לת'? שני טיפים מידיים מאת שלומית אולצ'יק: א. ט' היא האות הנדירה יותר. לכן ברוב המקרים כדאי לכתוב ת'. ב. מילים "רטובות" כותבים בטית. לדוגמה: טיפה, מטר, טחב, טפטוף, טל, מטריה. ולסיום, חשבו כיצד הייתם רוצים להצטייר בפני חבריכם אם הייתם מאחלים כך לשנה החדשה... "אני מאחלט לכם שנה תובה ומוצלחט"! מקורות: 1. האקדמיה ללשון עברית 2. שלומית אולצ'יק, שלומדים. 3. מט"ח "הידמות חלקית בקוליות" 4. ויקיפדיה "אמונה טפלה/תפלה"

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה