לכבוד חג החירות ,  כתבת מגזין עם הרב יצחק ברדא שליט"א שבירך את תושבי אשקלון וקוראי אתר 'אשקלונט'

לכבוד חג החירות ,  כתבת מגזין עם הרב יצחק ברדא שליט"א שבירך את תושבי אשקלון וקוראי אתר 'אשקלונט' בברכת חג שמח, בריאות ופרנסה טובה.

הרב יצחק ברדא מאשקלון , הדמות הרוחנית  מאחורי תנועת 'אחדות ישראל'  מביא סימוכין  מהתורה מדוע אין זה פסול לערב דת בפוליטיקה. אם יצטרך בבחירות הבאות לפסוק מי יהיה המועמד הראוי לראשות עיריית אשקלון יעשה זאת.בינתיים עצותיו הם נכס לאנשי עסקים, טייקונים, אנשי נדל"ן , רופאים ופשוטי  העם. מים קדושים? קמעות? לא אצלו.

כשהרב יצחק ברדא מגיע להילולה , כנס , או כל מקום בו יש אנשים , הקהל עומד לכבודו, יש מי שישירו לכבודו ויש מי שינסו להתקרב, לגעת, לנשק את ידו , הרב , לבוש בחליפה, מגבעת, מחויך ובעל כריזמה מיוחדת   .   מעולם לא טען כי הוא בעל כוחות על-טבעיים - אבל רבים מייחסים לו סגולות שכאלה, ומתייחסים אליו כאדמו"ר, צדיק ואיש קדוש. עצותיו הן נכס בעיקר עבור אנשי

[caption id="attachment_18689" align="alignleft" width="314" caption="הרב יצחק ברדא"][/caption]

עסקים בארץ אבל גם בחו"ל  .  אצל הרב הם מוצאים תשובות ברורות, ששאובות לדבריהם מחוכמתו, ניסיונו, וכושר הניתוח שלו. לצד טייקונים ויזמי נדל"ן, לצד שרים וחברי כנסת, התור מחוץ לחצר שלו בלב שכונת שמשון כולל גם את פשוטי העם , מרביתם אגב אינם שומרי מצוות מובהקים. לפחות לא למראית  עין.  הרב ברדא ידוע  בדעותיו הנחרצות  גם אם הם לא תמיד ערבות לאוזני פוסקים  כאלה ואחרים. אולי זה גם חלק מהקסם שלו , הוא נטול פוזות , נטול גינונים, ללא גלימה לבנה,  ללא קמעות, לא משקה במים קדושים ולא טוען לכוחות על טבעיים  למרות שחסידיו מביאים שלל דוגמאות  לישועות אותות ומופתים  מברכותיו  של הרב. שמשתמש בעיקר  בסגולות מעולם הקבלה היהודית העתיקה. " יש לרב כוחות ראייה נדירים המאפשרים לו לראות דברים נסתרים  ולתת פתרונות  ועצות פרקטיות לחיים ובכלל. " מידי יום אני עד לעשרות ניסים שהרב מחולל " אמר אחד מחסידיו. " אני בלי כיפה, אבל מאמין ומה שהרב אומר לי זה קדוש,  כשאשתי הייתה בחודש

 השביעי היה  לה שבר בטבור, לקחתי אותה לחדר מיון בבית החולים ברזילי והרופא אמר שחייבים לנתח. ביקשתי שימתין , התקשרתי לרב ,  הוא ביקש את השם של אשתי ושם האמא שלה  ואמר לי , לא לנתח ושאחרי הלידה הכל יסתדר ואכן כך.   לא מזמן סיפר לי חבר סיפור שהדהים אותי, הוא סיפר לי שנסע עם הרב ברדא ברכב לאחד המושבים , פתאום באמצע הנסיעה הרב הורה לו לעצור ליד מטע לימונים. 'רד בשורה החמישית  מצד ימין , תראה שני לימונים  מחוברים , תביא לי אותם. היהודי מספר שירד , היה יום גשום, האדמה בוצית וחשוך, הוא חזר אל הרב ואמר לו:'מצטער אין', הרב הסביר לו שוב , היהודי  חיפש שוב  ואכן מצא את הלימונים , כששאל את הרב כיצד ידע  ובמה מדובר , השיב לו הרב שמדובר בשתי נשמות ואינו יכול לפרט"

הרב ברדא הגיע לאשקלון לפני כ15 שנה, עד מהרה הפך לדמות פופולארית , הוא נהנה  מיוקרה של  רב מיסטיקן , של תלמיד חכם ורב מקובל. בבחירות המוניציפאליות לפני כשבע שנים   תמך הרב ברדא במועמד האנונימי רוני מהצרי  . יש אומרים כי  הרבה בזכותו של הרב זכה מהצרי בראשות העירייה .    בבחירות המוניציפאליות האחרונות  הקים הרב ברדא בדקה התשעים כמעט  את תנועת 'אחדות ישראל'  הוא הצליח להכניס שני מנדטים, חבר המועצה תומר גלאם שניכנס למועצה לפני כשנה וחצי יחד עם אבנר סויסה בהסכם רוטציה במהלכו החליפו  את הרצל ברזילי . גלאם נחשב כיום לאיש אמונו של הרב ומסב לו נחת רבה בעשייתו לכלל הציבור.

  בלי גלימה לבנה של רב מיסטיקן, בלי מעיל רבני מסוג פראק של תלמיד חכם ליטאי יוקרתי ובלי שטריימל של אדמו"ר חסידי, הפך הרב ברדא  בדרכי נועם  ועם קולו  המיוחד  וה-ר הגרונית לדמות רבנית פופולארית.

פעמיים בשבוע  הוא מקבל קהל בחצר שלו. סינון ראשוני עושה בנו הרב אליהו ברדא. " הרב  יושב ללמוד  ועסוק בכתיבת ספרים  ואי אפשר להפריע לו בכל רגע, בשבוע שעבר התקשר אליי  מישהו ואמר לי הגעתי מאילת אני בכניסה לאשקלון איך מגיעים ? אנחנו משתדלים לסייע לכל אחד אבל חייב שיהיה סדר  לכן יש שעות קבלה  קבועות.  נכון שיש מקרים דחופים  או מצבים קשים שהרב עושה השתדלות לעזור אבל באופן עקרוני יש לרב סדר, יש את שיעורי התורה הקבועים,  הרב מעביר שיעורים לילדי  כיתה א' ומקנה להם יסודות טובים וחינוך לדרך הישר". מספר הבן אליהו שמעורה בכל  דבר בחייו של אביו וסוגד לא הן כבן אהוב והן כמנהל חצר של רב מקובל. " הברכה כי גדולה שקיבלתי מהרב, הייתה כאשר סיימתי להעתיק לו את כל מאות , אולי אלפי ספרי הלימוד שלו . זה היה הדבר שהכי היה חסר לרב כשעברנו מבני ברק לאשקלון". מספר הבן אליהו.

הרב ברדא נולד בטבריה, בגיל 24 בלבד היה הרב הראשי של מושב שרשרת שליד נתיבות , בגיל 31 לקה בליבו והעתיק את מגוריו לבני ברק  ונתן דרשות בישיבת 'כסא רחמים' של גיסו הרב מאיר מזוז שליט"א, בין לבין מצא את עצמו על קו אשקלון בני ברק זאת לאחר שמחצר הבבאסאלי  ביקשו שיתן שיעורים באשקלון. " אני זוכר את אבא על קו אשקלון בני ברק, פה נותן שיעורים, שם מגיע לקבלת קהל, זה לא היה פשוט, אז גם קיבלנו החלטה להעתיק את המגורים לאשקלון, זה לא היה פשוט, עברנו לדירת ארבעה חדרים, בשל צפיפות אחיי למדו בישיבות שונות, אחותי נאלצה להתגורר אצל אחותי הבוגרת עד לפני כשלושה חודשים שנישאה , הייתה הקרבה משפחתית של כולנו , אבל ברוך השם אנחנו מברכים על כך", אומר הבן אליהו .

משפחת ברדא בחרה לגור בלב שכונת שמשון , ברחוב עולי הגרדום, שכונה קשה בה יריות וסכסוכים בין עבריינים היו  בעבר חלק מהשגרה. " מאז שהרב הגיע לכאן ברוך השם יש שקט, במקום פשע וסמים, אנשים מגיעים לרב ויוצאים רגועים, ממש קסם מה שקרה כאן"

הרב ברדא נחשב לעלוי . כשהיה בן 16 בלבד , מספרים שהצדיק הבבאסאלי זצ"ל הגיע לטבריה ובמשך ימים חיפש בחור בשם חיים ברדא, איש לא הכיר אותו, עד שהגיע הרב לאחד מבתי הכנסת ושאל גם שם אם מכירים את חיים ברדא , הוא שאל את רבי מסעוד מלול וזה אמר יש כאן מתפלל בשם יצחק ברדא. " הבבאסאלי ניגש אליי ואמר מה שימך אמרתי יצחק ברדא, חיים יצחק ברדא ואז הוא אמר לי הבאתי לך תפילין , אלו היו תפילין מהודרות במיוחד , לא הכרתי אותו ואמרתי לו התפילין מהודרות אין לי כסף  לרכוש אותן ואז הוא אמר לי זה מתנה ממני. לימים חלפו כעשרים שנה מאז ערערתי עם עצמי ואמרתי שאולי אחליף את התפילין ואקנה חדשות. זה היה בערב ופתאום תקפו אותי כאבי בטן עזים. אמרתי לסובבים אותי שאני הולך לנוח וכך היה . למחרת בבוקר כשביקשתי להניח תפילין לא מצאתי אותם, חיפשתי בכל מקום והתפילין כאילו בלעה אותם האדמה. בלילה אני חולם את הצדיק הבבאסאלי עליו השלום שואל אותי אתה רוצה להחליף את  התפילין, אם גם לא תמצא אותם אם לא אז תמצא. השבתי לו בחוסר נעימות שאני לא מחליף את התפילין למחרת בבוקר הזזתי את הכיסא שחלקו הפנימי היה מתחת לשולחן והתפילין היו מונחים שם . מאז אני שומר עליהם בחרדת קודש".

הרב ברדא בורח מפרסום כמו מאש, הוא ממעט להתראיין ומעולם לא יצא בהצהרה כזו או אחרת בעיתונות. הלו"ז שלו צפוף ואת מרבית שעות היום והלילה הוא מעביר בלימודים, עזרה לזולת, גישור , קבלת קהל וכתיבת ספרי תורה. וכאלה כתב כבר עשרות. בכלל  חדרו עמוס בספרי תורה והוא יודע היכן נמצא כל כרך והיכן כתוב מה כאילו הוא עצמו 'גוגל'.

אין כמעט תחום שהרב אינו  בקיא בו. אנשים מתייעצים בו בכל תחום בחיים. אנשי עסקים וטייקונים גדולים לא זזים מבלי שהמילה האחרונה תהיה שלו. רובם מצליחים בגדול , לשאלה האם יש גם כישלונות , משיב הרב :" יש כאלה שמתייעצים, אני מציע שלא לבצע את העסקה הם מבצעים אותה לטווח הקצר מצליחים אבל אחר כך שומו שמיים, היה מקרה ששאלתי אם יש לעסק הלוואות, אמרו לי שלא , נתתי את ברכת הדרך ובסוף העסק קרס אני לא אחראי על דיווח לא נכון של אנשים, זה כמו שחולה מגיע לרופא ואומר לי כואב לי הראש כשבעצם כואב לו הלב. כל דבר לגופו. כשאדם ניצב מולי עם בעייה ומספר לי על עניין מסויים  מבחינתי הוא כמו מסוף פתוח". באחת ההילולות האחרונות סיפר איש עסקים מהאזור כי רב חסך ממנו טיפול כימותרפי מיותר. "ערכו לי סי טי בבית חולים וראו גידול, הלכתי לבקש את ברכת הרב ולהתייעץ איתו, התקופה הייתה לפני שמחת תורה , הרב אמר לי תבוא לתפילת הושעה נא רבה ונעשה תיקון כרת אצלו בסוכה , כך עשיתי, הרב אמר שאין לי כלום , הכל שטויות, הלכתי לרופא ואמרתי לו הרב אמר שאין לי כלום  הוא צחק בביטול, התעקשתי לבצע סיטי נוסף , ואכן לא ראו כלום,  האבסורד היה שהגודל של הכתם שראו בסיטי הראשון היה בגודל האתרוג שקניתי לחג הסוכות והסיטי השני היה נקי לחלוטין. מאז כל מה שהרב אומר לי קדוש. גם אם יש לי עסקה קורצת והרב אמר לא אז לא.  אנחנו רואים עד הקצה של האף הרב הרבה מעבר" אמר איש העסקים.

[caption id="attachment_18688" align="alignright" width="336" caption="הרב ברדא עם חבר המועצה תומר גלאם"][/caption]

כשנשאל הרב כיצד הוא בקיא בכל כך הרבה תחומים הוא אומר בצניעות האופיינית לו:"

"אני חושב שהשאלה חוזרת בשאלה. איך אפשר לשאול רופא איך אתה יודע שיש לפלוני מחלה כזו או אחרת אם הוא יתחיל לספר נצטרך לפתוח פקולטה.

בתורה בפרקי אבות פרק ו  כתוב: מי שלומד תורה הרבה נותנים לו  שכר הרבה ולא זו בלבד כל העולם כולו כדאי לו . כל מי שלומד הקב"ה   מוסיף לו. בתורה הכל מסודר לא צריך לבלב כלום, הכל כתוב" אורמ הרב שמידי יום מתמודד עם מאות בעיות של תושבי העיר שמלינים בפניו ומצפים כי אולי ממנו תבוא הישועה .

 "אני שומע בעיקר תלונות על חוסר איכפתיות, זלזול בתושבים , בגימלאים, בנכים, בדתיים בחילוניים, ואני אומר שאדם שלא מכבד את הזולת לא מכבד את ה' וראש העיר אם ירצה יכול לעשות הרבה יותר . בית כנסת או מקווה זה לא רק לדתיים"

לזכותו של הרב ברדא יאמר כי מעולם לא  ניצל את העובדה שיש לו שני מנדטים במועצת העיריה  לקידום בניית מוסדותיו.  אפילו בניית בית המדרש שלו התעכבה בגלל גורמים פוליטיים . אבל הוא מאמין בדרכי נעם ובאחדות.

אין זה סוד כי גורמים פוליטיים לוחצים על הרב להתערב יותר בענייני הפוליטיקה בעיר . הוא מבחינתו סומך בעיניים עצומות על שני נציגיו תומר גלאם ואבנר סויסה. כשמתעוררת בעי הוא מייעץ להם בלבד אבל לא מתערב. יחד עם זאת מציין הרב כי טרם הייתה אליו פנייה לגבי הרצת מועמד כזה או אחר אך אם תהיה כזאת יביע את עמדתו ואף ימליץ במי לתמוך. "כשיגיע הזמן אביע את דעתי ואף נתמוך במועמד ראוי. כשנשאל האם יעמיד משהו מסיעתו  אמר כי מבחינתו הכל פתוח הוא אף ציטט פסוק ממסכת סנהדרין ממנו ניתן להבין כי אין כל פסול משילוב דת ופוליטיקה . " במסכת מגילה כתוב שבוחרים 7 טובי העיר המשמעות שאין ממנים פרנס על הציבור אלא אם כן שואלים  את הציבור פלוני יהיה ראש עיר תורה מצווה  על כך. היום שאין מלך צריך  ראש עיר ופרנס. הכי חשוב זה שבחג זה נהיה מאוחדים באמת ונשמע רק בשורות טובות"

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה