"החברה למתנ"סים" ניסתה לנצל את המצב של חוסר שליטה והכריזה על עצמה כבעלים הבלעדיים של כל מרכזי התרבות בעיר"



העלאת מחיר השכירות במתנ"סים למדריכים הפועלים בתוכם, גרמה להם לשלוח מכתב לראש העיר על ההתנהלות שתבוא בסופו של דבר על חשבון ההורים. "הגיעו אלינו ידיעות על הורים רבים שמאסו בתורים הארוכים ובדרישה לתשלום מופקע על חוג והחליטו להוציא את ילדיהם מהחוגים"

 תוכן המכתב ששלחו מדריכים במתנ"סים לראש העיר ותשובת ד"ר ריקי שי

לכבוד:                                                                                                            07/11/2014 

ראש העיר

מר איתמר שמעוני

 

הנדון : פנייה ייצוגית לראש העיר אשקלון מטעם עובדי המתנ"סים, מדריכי חוגי האומנות והספורט, וועדי ההורים והורי התלמידים.

 אדוני ראש העיר הנכבד, מר איתמר שמעוני!

ראשית הרשה לנו לברך אותך על ההתחלה המוצלחת בעבודתך לאחר זכייתך בבחירות לרשות העיר.

אנחנו מברכים על כך שלתפקיד ראש העיר נבחר אדם כמוך -  כריזמטי , צעיר ושאפתן.

במהלך מערכת הבחירות לרשות העיר פעלנו רבות במתנ"סים, במרכזי תרבות, באולפנים ובחוגים הפרטיים על מנת לקדם את המועמדות שלך לרשות העיר.

ובכן עברה כמעט שנה מאז הבחירות וכעת ניתן להתחיל לסכם תוצאות ראשונות של שיתוף הפעולה עם הנבחרת החדשה.

אין זה מקומנו להעריך את איכות העבודה של כל המחלקות שנמצאות ברשותך. אולם כיוון שאנחנו מומחים בתחום של תרבות, ספורט וחינוך אנו רוצים להתמקד בפעילות שלנו במתנ"סים.

כך קרה שבמקביל לבחירתך לראשות העיר, מר אבנר מיימון, שהיה אחראי על מחלקת התרבות של עירנו, פרש לגמלאות. את תפקידו מילא באופן זמני מר יוסי טל, אשר בפועל לא הייתה לו שליטה אמיתית בנעשה במחלקה. באגף התרבות ובאגפים השונים של העיר החל עידן של העדר יד מכוונת.

"החברה למתנ"סים" בניהולו של מר שמעון חזות, ניסתה לנצל את המצב של חוסר שליטה והכריזה על עצמה הן בעלים הבלעדיים של כל מרכזי התרבות בעיר והן כאחראית על התקציב של התרבות העירונית בכלל ועל התקציב של המתנס"ים בפרט. ההוראה הראשונה והיחידה של חברת המתנ"סים הייתה העלאת תעריף השכירות לחוגים וגביית תשלום על שנה מראש עבור כל תלמיד בחוג. כלומר הם נתנו לכל מנהלי המתנ"סים לגבות את התשלום עבור כל התלמידים! לשנה מראש! בכל המתנ"סים! הרי מדובר באלפי תלמידים, בעשרות אלפי המחאות ובמאות חוגים במתנ"סים ברחבי העיר! הרי הגיוני שכדי להוציא הוראה זו לפועל היה הכרחי לגייס כ"א נוסף שיגבה את הכספים. בפועל, בכל מתנ"ס יש בקושי מזכירה אחת שהיה עליה להתמודד לבדה עם העומס ועם האחריות הזאת. מה עוד ששעות העבודה של המזכירה במתנ"ס מסתיימות בערך באותו הזמן שרוב החוגים רק מתחילים את פעילותם. התערבות הגסה ביחסים של קולקטיבים יזמתים ומתנ"סים הובילה להתמוטטות הגיוס של תלמידים לחוגי  ספטמבר ואוקטובר, קרעה את תכנית הלימודים לשנה, ערערה את האמינות של ההורים במנהלי מתנ"סים. מדיניות קצרת ראות של פקידי עירייה הובילה לכאוס מלא והידרדרות לכדי בלאגן גדול וחוסר תפקוד במשרדי התרבות והספורט של העיר, שסיכנה את התכנית הדרכה שנתית של כולנו.

חשוב להבין שהמתנ"סים העירוניים משולים ליצור חי בו יש מערכות יחסים מורכבים בין גורמים שונים: הנהלה, מדריכים, תלמידים והורים. במרקם היחסים העדין הזה אין צורך במתווכים. המתווכים מזיקים ליחסים הקיימים זה כבר עשרות שנים במרכזי התרבות, הספורט והפנאי.

יתר על כן, ההוצאות הכרוכות בהחזקת משרדי המתווכים הללו, שהם בבחינת טפילים בגוף התרבות והספורט, רק מעלים את תעריפי השכירות של המבנים ואת תעריפי החוגים ובטח שלא מוסיפים אפילו דבר או חצי דבר לעיניין.

הגיעו אלינו ידיעות על הורים רבים שמאסו בתורים הארוכים ובדרישה לתשלום מופקע על חוג והחליטו להוציא את ילדיהם מהחוגים. מנקודת המבט שלהם עדיף שהילד ישב בבית מול המחשב או ילך לשחק בחוץ עם החברים, ותהיה להם פחות טרחה והוצאה. להזכירך, נקודת מבט זו מנוגדת למטרת העל של  המתנ"סים - לתת לילדי העיר הזדמנות לנצל את שעות הפנאי בצורה שתפתח אותם ותפתח בפניהם אפשרויות רבות יותר בהווה ובעתיד.

אז אחרי חודש של פעילות לא מוצלחת של "חברת המתנ"סים", חוסר סדר מוחלט בגביית התשלומים וברישום בעלי החובות, החברה נעלמה מהאופק. במקומה נכנסה עמותה חדשה בשם "פיכמה". למיטב ידיעתנו, לעמותה זו אין מנהל או חבר מנהלים אלא רק רואת חשבון בשם עדה וחברת המועצה ריקי שי, שלדבריה היא היזמית של עמותת "פיכמה" ולמעשה היא לא נושאת באחריות.

העמותה הזאת הכריזה על עצמה כיורשת של חברת המתנ"סים ובכדי להצדיק את שמה העלתה את תעריפי השכירות של המבנים פעם נוספת, תוך שהיא מבטיחה שעד שנת 2015 תהיה עלייה נוספת של עד 40% והיעד הוא להגיע למצה של 50/50.

נוסף על כל אלו, התרחש דבר מדאיג עם התקציב של המתנ"סים. עפ"י דבריה של מנהלת מתנ"ס בית ווסק, אמה ברזלי, עמותת "פיכמה" לקחה מהמתנ"סים את כל כספי התקציב כשהיא דורשת מהמתנ"ס לנהל את תקציבו רק מתוך הכנסות החוגים. כך שלמעשה, לא קיימות תכניות להשקעה בבניה או בשיפוצים עתידיים במתנ"סים. כמו כן הדרישה היא שהתלמידים ירשמו לחוג באמצעות חתימת חוזה עם עמותת "פיכמה" ולא דרך המדריך שלהם, כפי שהיה עד היום. 

מכאן שאנחנו מבינים שלחינוך הבלתי פורמלי של העיר אשקלון הגיע מתווך נוסף שדורש שיהיו תחת שליטתו הן התקציב, הן הנדל"ן והן צוות המתנ"סים. מכאן שעמותת "פיכמה" מנסה לתפוס בצורה מונופוליסטית את השליטה בכל מרכזי התרבות בעיר.

אדוני ראש העיר, כשפנינו למשרד ראש העיר נאמר לנו בתגובה שאינך מודע לבעיה המוצגת והתחייבו לטפל בה. אנו מודאגים מכך שעמותה זו עושה שימוש לרעה בשמך הטוב, כשהיא למעשה מגדילה את הפער בין החזון שלך בנושאי החינוך ותרבות בעיר לבין המצב בשטח.

בנוסף, חשוב לזכור שכל חוג, סטודיו או קורס הינו עסק פרטי שנוצר לא מהיום למחר, אלא בתהליך מתמשך של השקעה ביצירת מאגר לקוחות ובגיוס והכשרה של מדריכים, קשרים אישיים עם תלמידים והוריהם. התערבות של מונופוליזם בפעילות של עסקים קטנים אינה חוקית. כמובן שחוק זה חל גם על עמותות וחברות ומחייב אותן. 

יש להזכיר שכאשר בתחילת השנה ההורים היו מודאגים וכועסים כתוצאה מהמצב חלקם פנו אליך באמצעות מכתב ייצוגי אשר מגובה ב - 500 חתימות. טרם התקבל מענה לפנייתם. עקב כך, נכון לעכשיו, ההורים פשוט צחקו על הפעולות של הפקידים והתחילו להוציא את ילדיהם מהמתנ"סים למרכזי תרבות פרטיים, אשר מתרבים כמו פטריות אחרי הגשם. אם זה יימשך עוד, אז לשנת הלימודים הבאה לא יישאר אף תלמיד ואף מורה. מכיוון שאף אחד לא יודע מי הוא המנהל של עמותת "פיכמה" אשר אמור לשאת באחריות לפעילות הכושלת הזו של העמותה כשלונה נקשר בשם הטוב שלך, וזה משפיע ישירות על התדמית שלך ועל האמינות ברשויות העירוניות החדשות.

אנחנו עובדי מרכזי התרבות ומדריכי חוגי התרבות והספורט מעוניינים להציע לך אדוני ראש העיר ולמנהל יחידת התרבות והספורט של העיר לאחד מאמצים שלנו ביישוב המצב הקיים, שיתוף פעולה מלא מצדנו. בהתבסס על נסיוננו הרב שנים ועל הידע הרב שצברנו ניתן ליצור מערכת יחסים יעילה והמאופיינת בשקיפות מלאה בין משרדי התרבות והספורט לבין התלמידים, ההורים והמדריכים.

מאז הבחירות לראשות העיר טרם התקיימה ישיבה בין צוות המורים והמדריכים לבין הנהלת מחלקת התרבות והספורט. אף אחד לא שאל את דעתנו בנוגע לשינויים שנעשו בתחום התרבות והספורט.

אנו שותפים לדאגה שלך באשר לרמת התרבות בעיר אשקלון. כידוע הן בשל הכמות והן בשל האיכות של חוגים, של החוגים, חוגי הספורט, סטודיו לתאטרון ואיכות בתי הספר מתייחסים לעירנו כמרכז התרבותי של הדרום ולא כסתם עוד פרבר. ברור שהתקציב שיינתן לשיפור איכות המתנ"סים יתרום לירידה ברמת הפשע והשימוש באלכוהול ובסמים בהווה ובעתיד. הגיוון והאיכות של ההעשרה בשעות הפנאי עבור ילדי העיר יכריע במערכת השיקולים של משפחות צעירות בבואן לשקול האם לבחור לחיות בעיר הזאת וליהנות ממשאביה התרבותיים או לחפש מקומות אטרקטיביים ונוחים יותר עבורם ועבור ילדיהם.

אין מקום בעולם בו מרכזי התרבות והספורט מתקיימים רק מתקציב עצמי. מטרת השלטון העירוני לייצר את התנאים המתאימים להתנהלותם של מרכזי התרבות ושל מפעילי החוגים, לעודד את התלמידים ואת המורים הטובים ביותר, אשר בחפץ לב מארגנים מתקציבם ומתקציב ההורים נסיעות לתחרויות בין לאומיות ולפסטיבלים בהם מייצגים בכבוד רב את העיר אשקלון, את מדינת ישראל ואת העם היהודי.

אנו מתעקשים על הפגישה המיידית איתך, אדון ראש העיר, מקווים שעוד לא מאוחר להציל את המצב כדי לא להפוך לדוגמא שלילית של ניהול לקוי בשביל ערים אחרות בארץ. תעמוד בצד שלנו, תגן מפני פעילויות עמותות פיראטיות, המקיימות תפיסת "ריידר" על מתנ"סים מול עינינו! בכל העולם זה מהווה עבירה פלילית!

אנו פונים אליך, אדון ראש העיר, כי אנו מאמינים בך, סומכים על שיקול הדעת, רוחק ראיה והבנת הבעיות וצרכי תושבי אשקלון!

 

מטעם: איחוד עובדי חינוך מחוץ לתכנית לימודים (חינוך בלתי פורמאלי) מנהיגי החוגים ומחלקות השונות:

 

בוכיניק דמיטרי וילנה (סטודיו לבלט)

פאני ביסמוט (סטודיו פאנקי פליאס)                                                        מלי אלבז (ריקודי בטן)

אושרת ואור (אור- גלאקסי)

מני איאסו (קט-רגל)                                                                                   ספי ביטון (כדורסל)

בת שבע כהן (מולטי ספורט)

                                                                                                           רוזנה  (ריקודי סלוני)

סירחיו אלבחרין (כדורגל)                                                       

                 ליוסי דמרסקי (פיסול באומנות)

 דימטרי פרוקטוב (ג’ודו)                                                                           נטלי יעקובלב (בלט) 

אורית אלדבך (זומבה)                          

רוני אופיר (ציור על עץ)                                                                         אולג (ריקודים סלונים)

                                      

             יהודה בובלי (כדורסל)                                                וראה (התעמלות נשים)

 

 

           

לידיעתך, חשוב לציין שלאחרונה ישנם איומים והפחדות מצד מנהלי המתנ"סים על "פיטורים" והפחדות בהוצאת המדריכים מהמתנ"סים !!

רוב המדריכים מחודש ספטמבר לא מקבלים את המשכורת בגלל בלגן בעמותה "פי כמה". בהקשר זה נתפסו חשבונות הבנק. אין אפשרות לשלם חשבוניות של ביטוח לאומי, מיסים, משכנתאות, קופות חולים, והוצאות שוטפות לעסק אין את האפשרות לפרנס את המשפחה ולהאכיל את הילדים!

 

                                      ב ב ר כ ה ,

מדריכי החוגים וחברי ועדת ההורים של תלמידים (500 חתימות).

  

זכור! המרכזים הקהילתיים נועדו לתת שירות לקהילה ולא לגזירת קופונים על חשבון התושבים.

 

תגובת ד"ר ריקי שי

 במענה למכתב שנשלח לראש העיר על ידי מפעילי המתנ"ס

בראשית דבריי אני רוצה להבהיר כי חינוך ילדנו הוא אחד הדברים החשובים ששמנו לנו למטרה בבואנו לקדם את תחום החינוך בכלל והחינוך הבלתי פורמאלי בפרט וכי אנו רואים לנגד עיננו את טובת התושב במרכז מעייננו.

לעניין המכתב , אעמיד את העובדות על דיוקן:

  1. 4 מתוך 10 המתנס"ים היו שייכים לרשת המתנסים ששותפים בה חברת המתנסים, עיריית אשקלון והסוכנות היהודית שההנהלה הינה הדירקטוריון בה מונים 10 חברים מהארגונים הנ"ל.
  2. בשל התלונות הרבות לאיפה ואיפה ,חוסר האחידות במדיניות המתנסים הן בנותני השרות והן במקבליהן הוחלט להשוות את התנאים בין כל ספקי השירות תחת קורת גג אחת ומדיניות אחידה של רשת המתנסים.
  3. למרות החלק הגדול יחסי שמקבלים נותני השרות (80%) לעומת ערים אחרות שהינן במדרג סוציו אקונומי כמו באשקלון החלק הינו 50/50. אנו נעמוד בהסכמים עד שנת 2015.
  4. כמו כן, הוחלט שהגבייה, השיווק והרישום של מקבלי השרות ייעשה על ידי המרכזים הקהילתיים ונערכנו כך שזה ייעשה כשורה, בשקיפות מלאה וביעילות.
  5. יש לציין, שמאז כניסת הדירקטוריון שלקחו על עצמם לגבש מדיניות יחד עם מנהלי המתנסים,הצוותים ונותני השרות ובהתאם לבדיקות שנעשו בשטח במבנים ,חוזים, הסכמים וכוח אדם התגלו חריגות רבות כולל עלויות גבוהות של חוגים וסדנאות ומאמינים שיתוקנו עד סוף 2014 וישפרו את השירותים לתושבים .
  6. לטענה כי הגבייה נעשית מראש לשנה – בהחלטת המדיניות החדשה תינתן אפשרות לתשלומים נוחים ואלו שישלמו מראש יקבלו הנחה .
  7. לכל ההחלטות יש גיבוי מלא של ההנהלה והכנת הצוותים של רשת המתנסים והשרות שיינתן יהיה על הצד הטוב ביותר, כולל כוח האדם. ישנה ועדה שתטפל בכל בעיה וכן ועדת הנחות וכן ועדת חריגים .
  8. אנו תמימי דעים בנושא המתווכים ואיננו רואים כל צורך בהם.

לסיכום, אנו מאמינים וחשים שמקבלי השרות בסופו של תהליך יטיב עם הקהילה וישפר ויגדיל רבות את מקבלי השרות. אנו רואים במרכזים הקהילתיים את הלב והנשמה של כל שכונה וביתם של תושבי העיר אשקלון ונעשה הכול על מנת שירגישו כך .

בשנה זו נשתדל להגיע לכל בית אב , ילדים,נוער,בוגרים וקשישים על מנת לחברם לקהילה והכול בעלויות מסובסדות  ובשרות מסביר פנים.

אנו מקווים שאחרי הצגת העובדות לאשורן, נצעד כולנו יחד להצלחה,לשקיפות  ולשותפות. ביחד נעשה ונצליח. 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה