שירותי הדת באשקלון משותקים חצי שנה



תושבי אשקלון סובלים כבר חצי שנה מהעובדה שאין מי שיחתום על תעודות הנישואים ואישורי הכשרות בשל פיטוריהם של שני רבני העיר בלא שמונה להם מחליף. כך מפרסם היום האתר "כיפה"

 מאת: נתנאל לייפר, כיפה

 140 אלף תושביה של העיר אשקלון לא מקבלים מזה כחצי שנה שירותי דת ובהם חתימה על תעודות נישואים, אישורי כשרות וייעוץ במחלוקות בענייני דת, זאת לאחר החלטת משרד הדתות לסיים את העסקתם של שני הרבנים הראשיים בעיר, הרב האשכנזי יוסף בלוי והרב הספרדי יוסף שרביט, בשל גילם המתקדם אך מאז לא מונו להם מחליפים. במקביל, מתעכבת גם הקמת ההרכב החדש למועצה הדתית למרות הצהרותיו של ראש העירייה, איתמר שמעוני, על כינונה הקרוב, כך דווח 'בידיעות אשקלון'.

בעירייה מאשימים את הסחבת בנושא המועצה הדתית בשל המחלוקת שנתגלעה בין שמעוני למשרד הדתות בנושא הנציגים שירכיבו את המועצה הדתית. שמעוני מסרב על פי הטענות לדרישת סגן שר הדתות, הרב אלי בן דהן, למנות שני נציגים של הבית היהודי - וזאת משום שאין לרשימה נציגות במועצת העיר. לטענת העירייה, מאז מעכבים במשרד הדתות את אישור הרכב המועצה שנבחר ופוגעים לכאורה בזכויותיהם של שני הרבנים הראשיים בעיר.

הרב יוסף שרביט

בסביבת הרבנים זועמים. בחודשים האחרונים מתנהלים בבית הדין לעבודה חילופי דברים בין הרב בלוי למשרד הדתות בנגע לפרישתו, לאחר שלטענתו הגמלה המשולמת לו מעוכבת כבר מספר חודשים, ולא מתאפשר לו לפדות את ימי החופשה, דבר שמכעיס את מקורביו של הרב.

גם בסביבתו של הרב שרביט לא שקט, שם אומרים כי הרב פגוע וכעוס עד עמקי נשמתו לא מעט בשל הבטחות שקיבל בביתו משמעוני שהצהיר שהרבנים לא יפוטרו. שני הרבנים חצו את גיל 80 (הרב שרביט בן 93), אך בהתייחס לתקדימי העבר סברו הכל כי משרד הדתות ימשיך בהעסקתם עד יומם האחרון כפי שנהגו ברבנים בעבר.

בפועל שני הרבנים קיבלו הודעה על הפסקת תפקידם כשבמקרה של הרב בלוי הוא אף נדרש כאמור להחזיר משכורות על חודשים בהם עבד בפועל. ראש העיר הצהיר כי אין בכוונתו לפטר את הרב בלוי שפעל רבות למען העיר והוא מאשים את משרד הדתות שמפטר את הרבנים בכדי לנקום בו על שינוי הרכב המועצה הדתית שיזם.

הרב יוסף בלוי (במרכז)

בעירייה שכרו עבור הרב בלוי את שירותיו של עו"ד שרגא בלזר, שכתב בחוות הדעת שלו כי "כי לא ניתן להוציא רב לגמלאות רק מפאת גילו. כשאדם אמור לצאת לפרישה לגמלאות ומביע את רצונו להמשיך לעבוד, המעביד מחויב לבצע לו שימוע ורק לאחר מכן ניתן לקבל החלטה. במקרה דנן לא התבצע השימוע, הרב הביע את רצונו להמשיך ולתרום מניסיונו התורני בעיר בהיעדר רב אחר, בעירייה והתושבים מרוצים מתפקודו ועל כן יש לבחון את המקרה הזה".

בעצת הגורמים השונים הוגשה בקשה לבית הדין לעבודה להאריך את כהונת הרב עד שיימצא רב אחר לעיר או עד שייבחר. הדיון נדחה לאוקטובר האחרון, אך שופטי בית הדין לעבודה הציעו מתווה פשרה לפיו יקבל הרב משכורת עד ינואר 2015 וייצא לפנסיה. במשרד הדתות ביקשו מספר פעמים לחשוב על הנושא ובתום דחיות רבות הודיעו כי אינם מסכימים למתווה המוצע ודרשו ממנו להחזיר את הכסף שקיבל על חודשים בהם עבד בפועל במשרה מלאה.

הסכסוך עם המועצה הדתית פוגע כאמור בכלל שירותי הדת בעיר גם בשל היעדר הרכב למועצה הדתית. במשרד הדתות טוענים כי שמעוני מחליט על דעת עצמו לפטר מועמדים של השר, "ומתנהל בצורה כוחנית תוך ניסיון להלך אימים בפנייה לבג"ץ".

לפני מספר חודשים אושר הרכב למועצה הדתית בו חברים נציגים מסיעת הבית היהודי שנבחרו על ידי השר לענייני דתות והם איתמר סעדון וחנן אביטן. איש האופוזיציה בני וקנין פנה לשר נפתלי בנטבאמצעות עורך דין וטען כי ההרכב החדש אינו עולה בקנה אחד עם דרישות החוק. הוא טען כי לא ייתכן שלבית היהודי, שלה אין נציגים במועצת העיר, יהיו חברים בהרכב ואילו לסיעתו, שלה שני חברים במועצה, לא תהיה נציגות בהרכב. "ברור כי מדובר בניסיון להפוך את המועצה לכלי שרת פוליטי בידי השר לשירותי דת", כתב וקנין.

מספר שבועות לאחר מכן החליט שמעוני על דעת עצמו, וללא היוועצות עם המשרד לענייני דתות, להחליף את ההרכב ולהוציא משם את אנשי הבית היהודי ולמנות במקומם שניים אחרים. "נראה לנו כי הסחבת בה נוקט משרדך בחידוש הרכב המועצה הדתית נובע משיקולים זרים הכוללים בין היתר ייצוג לסיעת הבית היהודי במועצה", כתב שמעוני. "בהיעדר התקדמות מהירה לא תיוותר לעירייה ברירה זולת הגשת עתירה לבג"ץ בנושא".

במשרד הדתות טענו מנגד כי בעקבות הוצאת נציגי השר מההרכב, ולאור זאת שכעת מדובר בממשלת מעבר, לא ניתן למנות נציגים מטעם השר עד שיעברו הבחירות. במכתב שנשלח מיועצו של סגן השר לענייני דתות, אלי בן דהן, לשמעוני נכתב: "סגן השר דוחה בתוקף את האשמותיך בדבר 'הסחבת' ו'השיקולים הזרים' שייחסת במכתבך למשרד. להזכירך, מועצת העיר היא זו שאישרה את ההרכב הקודם הכולל את מומלצי סגן השר, והיא זו שכעת באופן חד צדדי החליטה על החלפת הנציגים".

שמעוני מסר בתגובה ל'ידיעות אשקלון' כי הוא עדיין עומד בהבטחתו וכי כל עוד הרבנים בחיים לא ימונו רבנים אחרים. "עם זאת, בכדי לפתור את הבעיה כעת אני מתכוון להביא בעצמי הצעה לסדר בישיבת המועצה הקרובה לאישור מינויו של הרב יעקב אביטן שמשמש כרב המועצה האזורית חוף אשקלון, לחתום על תעודות נישואין וכשרות וכדומה", אמר שמעוני. "דרשו ממני כבר להקים ועדה למינוי רבנים ואני לא מתכוון להקים אותה. זה מצב בלתי נסבל שעשרות אנשים ממתינים לתעודות נישואים. שוחחתי עם ראש המועצה הדתית והודעתי לו לכנס את המועצה לבקשתי ואני מבקש שיאשרו את המינוי הזמני של הרב אביטן. בכך לא נפגע ברבנים בחייהם, כל עוד הם בחיים לא ימונו רבנים. עם כל הכבוד לפניות הרבות בענין ואפילו איומים להגיש עתירה לבג"ץ נגדי, לא יפחידו אותי".

מהמשרד לענייני דתות נמסר בתגובה: "עד לאחר הבחירות לא ניתן למנות בעלי תפקידים חדשים".

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה