״ראש העיר אשקלון גזר גזר דין מוות על התזמורת האנדלוסית״



בהנהלת התזמורת האנדלוסית אשקלון חשים כי הולך ומתקרב סופה של התזמורת. אחרי הדיון האחרון במועצת העירייה והתבטאויותיו השנויות במחלוקת של ראש העיר ותפיסתו את נושא התרבות בכלל, חשים ראשי התזמורת כי אכן , "לא מבינים היטב מהי תרבות ומהי חשיבותה לעיר גדולה כמו אשקלון". העיקר שהפועל אשקלון תקבל 9 מיליון שקלים. סדר עולמי חדש הגיע לעיר

בישיבת מועצת העיר האחרונה אושרו תמיכות עיריית אשקלון לשנת 2015 ובתוכן תמיכת העירייה לתזמורת האנדלוסית הים-תיכונית אשקלון , כאשר למרבה התדהמה אושרו כעת רק 70 אלף שקלים בלבד. בשנה שעברה תוקצבה התזמורת ב-700 אלף שקל לאחר שגם סכום זה היה נמוך משמעותית מהשנים הקודמות, וכבר אז התריעו ראשי התזמורת כי בסכום כזה לא יוכלו להתקיים.

יש לציין כי גם התזמורת הקאמרית אשקלון על שני הרכביה. חדלה למעשה לפעול לפני למעלה מארבעה חודשים, כמו גם גופי תרבות רבים נוספים. "ההחלטה עלולה להביא לסגירת התזמורת המצויינת שקיבלה העיר לפני חמש שנים לאחר שפוטרו על ידי ההנהלה בעיר אשדוד" כתבו ראשי התזמורת במעין מכתב פתוח ראש העיר ולצמרת הנהלת העירייה. במכתבם כתבו כי מדובר בתזמורת שיש לה תרומה גדולה לעיר בניגוד להתבטאויות השונות בנושא של ראש העיר, כי כביכול אין לה מקום באשקלון וכי היא לא מביאה בשורה תרבותית לעיר.

בשבוע שעבר השיב ראש העיר בכעס רב להצעה לסדר בנושא התרבות שהגיש יו"ר האופוזיציה בני וקנין. ראש העיר השיב לו כי הוא חש שהגדיל את נושא התרבות בעיר והביא כדוגמא את העדלאידע , פסטיבל דרום אדום ועוד. וקנין ניסה במשך שעה ארוכה להסביר לו מהי תרבות וכי מדובר בתחום אחר אך נואש, "אין לך הבנה בסיסית מהי תרבות" כעס. "תרבות היא מכלול הערכים, האמונות ותפיסות העולם כפי שהן באות לידי ביטוי בהתנהגותם של בני האדם.

המקורות מוסיפים, שתרבות היא דרך החיים הכוללת של עם. המורשת החברתית שהפרט רוכש מקבוצתו. דרך חשיבה, הרגשה האמונה ועוד. במובן הזה התזמורת היא ללא כל ספק מוסד תרבות לכל דבר ועניין. תחום עיסוקה הוא ביצוע של קונצרטים המייצגים את מרקם התושבים בישראל בכלל ובאשקלון בפרט. התוכניות שמנוגנות על ידה כוללות יצירות מאזור אגן הים התיכון, מתחילות במרוקו ובספרד שבמערב ונגמרות בעירק שבמזרח , כמובן עם עצירות חזקות בישראל על כל המשתמע.

מי שלא היה בקונצרט של התזמורת פספס חוויה מוסיקלית תרבותית מהמעלה הראשונה , על כך יעידו למעלה מ 5000 צופים שהגיעו לראות את התזמורת באשקלון בלבד. ומה עם שאר תושבי ישראל ?" כתבו ראשי התזמורת לראש העיר. עוד הוסיפו כי, "גם הם זוכים לראות את התזמורת בפעולה ולמעלה מ 50,000 צופים בכל ערי ישראל שומעים בממוצע פעמיים בשבוע את האנדלוסית אשקלון שתורמת לשמה הטוב של אשקלון ברחבי ישראל , גוף תרבות במעמד התזמורת תורם רבות לשמה הטוב של אשקלון ברבים, ,החיבור מאד פשוט , אדם שיושב בקהל מבין שבאשקלון עושים דברים איכותיים כמו התזמורת. יותר טוב מכל קמפיין טלויזיה , שיווק יום יומי כל השנה בכל הארץ. תוסיפו על זה שהתזמורת נושאת את שם העיר בריש גלי ואת הופעות התזמורת במדיות הגדולות וקיבלתם מיתוג מצוין. פרט "קטן" וחשוב, התזמורת מוכרת על ידי משרד התרבות-מדינת ישראל ואף מתוקצבת על ידו בסכום שנתי מכובד". לדבריהם , התזמורת מיומה הראשון עושה את כל החזרות שלה ויש ( למעלה ממאה בשנה) במכללה האקדמית אשקלון, "מקום משובח לכשעצמו.

מספיק לבקר פעם אחת בחזרה בכדי לפגוש אנשים איכותיים העוסקים בתרבות בעיר אשקלון, חלקם כמובן אשקלונים וחלקם בינלאומיים – ראשון , אמיל זריהן , הפייטן הבינלאומי , תושב אשקלון וממייסדי התזמורת, איתו , כוכבים רבים כגון אנריקו מאסיאס (צרפת) , דויד ברוזה, ריטה, כנסיית השכל , שמעון בוסקילה, שלמה גרוניך, יוני רועה והרשימה עוד ארוכה. סוף מעשה במחשבה תחילה ואולי עוד לא מאוחר. האנדלוסית אשקלון היא נכס יקר לעיר אשקלון. נכס לכל עיר בישראל השוחרת חיי חברה ותרבות אמיתיים. לא רק שאסור לקצץ בתקציבה אלא להשביחו לטובת חיי התרבות ושמה של העיר אשקלון". 

מעניין שאת הכדורגל הם מתקצבים בסכומים חסרי הגיון ופרופורציות ללא קריטריונים. אם אכן היו קריטריונים שווים לכל מבקשי ההקצבות, אז בוודאי שהפועל אשקלון לא הייתה מקבלת אפילו שקל אחד על פי תגובת הערייה, שהרי אין שום שחקן אשקלוני בקבוצה כך שלא מגיע לכדורגל כלום.

תגובת העירייה:

עיריית אשקלון והעומד בראשה רואים חשיבות רבה בתמיכה במוסדות תרבות וקידום תחום זה בעיר, אך מצד שני טובתו של התושב עומדת לנגד עיניהם, וכיום רוב התושבים אינם נהנים מפעילות הגופים שציינתם, שתוקצבו במאות אלפי שקלים בשנה.  אין שום הצדקה למתן תמיכה בהיקף כה משמעותי לתזמורת שמתוך 47 עובדים שלה, רק ארבעה הינם תושבי אשקלון. משרדי ההנהלה של התזמורת ממוקמים באזור התעשייה באשדוד, וכל עובדי המנהלה הינם תושבי העיר אשדוד.  הוועדה המקצועית החליטה בישיבתה לשנות את התבחינים של התזמורת לקבלת תמיכה מהעירייה על פי קריטריונים, ואם התזמורת תעמוד בהם היא תזכה לתמיכה. על פי קריטריונים אלו התזמורת מחוייבת לפעול במסגרת עמותה רשומה שתפעל באשקלון, כמו-כן התזמורת תמנה לפחות 20 נגנים קבועים ו-80 אחוזים מכלל המועסקים בה (עובדי מינהלה, נגנים, עובדי הפקה, עובדי שיווק וכו') יהיו תושבי אשקלון.  דרישה נוספת היא כי משרדי התזמורת ימוקמו באשקלון ויפעלו ממנה, וכי היא תוצג ברחבי הארץ כתזמורת של העיר אשקלון.  אלו דרישות לגיטימיות לחלוטין ממי שמבקשת לקבל תמיכה בהיקף של מאות אלפי שקלים מכספי משלמי המיסים באשקלון.

 

 

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה