נטוש ומוזנח



עד לפני כ-40 שנה היו החופשות בחו"ל יקרות למדי, ורוב הישראלים נפשו בעיקר בבתי הבראה שהפעילה ההסתדרות (מיכאל יעקובסון אתר xnet)

 

 

בית ההבראה באשקלון בתקופה שהקרינו בו סרטים על הדשא ( באדיבות עופר עידן, דברי ימי אשקלון )
בית ההבראה באשקלון בתקופה שהקרינו בו סרטים על הדשא (באדיבות עופר עידן, דברי ימי אשקלון)
 

 5. בית ההבראה מרגוע לעובד

 מיקום: רחוב הטייסים, אשקלון

 עד לפני כ-40 שנה היו החופשות בחו"ל יקרות למדי, ורוב הישראלים נפשו בעיקר בבתי הבראה שהפעילה ההסתדרות. בית ההבראה מרגוע לעובד, שנפתח באשקלון ב-1955, היה אחד הראשונים. "הגיעו לכאן קבוצות עובדים מאורגנות מטעם ההסתדרות הכללית", מסביר עופר עידן, שמחזיק בארכיון לא רשמי של תולדות אשקלון ושפירסם מספר ספרים בנושא. "התושבים נהגו להסתנן למקום בשנות ה-60 כדי לצפות בסרטים שהוקרנו על המדשאה באוויר הפתוח. לא פעם פשטו שוטרים לאתר ועצרו פרחחים שהואשמו בהסגת גבול".

 בית ההבראה מורכב מסדרה של מבנים, שסביבם צמחייה מטופחת. חוץ מחדרי מגורים, יש גם אולמות הרצאות, חדר אוכל ובריכת שחייה גדולה שהפכה לביצה עשירה בצמחיית מים. המתחם ננטש לפני כ-20 שנה.

 בריכת השחייה הפכה לביצה ( צילום: מיכאל יעקובסון  )

בריכת השחייה הפכה לביצה (צילום: מיכאל יעקובסון )
  מה מתוכנן? עיריית אשקלון מסרה כי חברת הבנייה י. ח. דמרי רכשה את המתחם לפני כמה שנים. "מדי פעם מציג דמרי רעיון כזה או אחר, אך אין התקדמות", נמסר. "על פי חוק, העירייה אינה מוסמכת לטפל בשטחים פרטיים". סמנכ"ל י. ח. דמרי, עמוס דבוש, מסר: "החברה בוחנת חלופות תכנוניות למתחם, ובשיתוף עם עיריית אשקלון היא תקדם את התכנון. ייעודו של המתחם הוא מלונאי, ולכן בכל מקרה לא תיעלם המלונאות מהפרויקט". ד"ר אבי ששון, תושב העיר ומרצה בחוג ללימודי ארץ ישראל במכללת אשקלון, מוסיף בכעס: "לצערנו הרב, עיריית אשקלון לא נכנסה לשום פעולה של שימור פיזי בעיר, למרות כל ההצהרות. יש הרבה תוכניות, אך שום דבר לא מומש".
  • מה עוד כדאי לראות כאן? בעיר יש מספר אתרים בעלי חשיבות אדריכלית, כמו המרכז של שכונת אפרידר שתכנן האדריכל, דב כרמי, בניין המרפסות הקופצות שתכנן האדריכל, נחום זולוטוב, מלון הולידיי אין בתכנון, יעקב רכטר ובנו, אמנון ושרידי העיר מג'דל, ששכנה באזור מרכז אשקלון עד 1948, וכעת מסגדה הראשי משמש כמוזיאון.
  • http://xnet.ynet.co.il/architecture/articles/0%2c14710%2cL-3108904%2c00.html
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה