ביקורת חריפה על עיריית אשקלון על גרימת זיהום לים



חורף קשה עבר על חופי הים התיכון שהיום (שני)ייפתחו רשמית לרחצה: דוח עמותת "צלול" מצביע על עלייה חדה במספר הימים בהם החופים היו מזוהמים בחורף האחרון. לאיזה חוף מומלץ לא להתקרב גם מחר? כך מפרסם האתר mako

 דוח של עמותת "צלול" לאיכות הסביבה שמתפרסם היום (שני)  מעלה כי בחורף האחרון חלה עלייה דרסטית במספר ימי הזיהום בחופי הים התיכון.

 

על פי הדוח של "צלול", במהלך החורף האחרון אירעו לאורך החופים שישה אירועי זיהום שמקורם בהזרמת שפכים ושנמשכו 84 יום. מדובר בעלייה חריגה ביותר בהשוואה לחורף הקודם, אז גרמו שתי תקלות לסגירת חופים למשך ארבעה ימים בלבד.

הזיהום הממושך ביותר המצוין בדוח הוא זה שבחוף ניצנים, אליו מוזרמים שפכים בעקבות תקלה במכון טיהור השפכים אשקלון. התקלה נמשכת כבר 49 יום - ועדיין לא טופלה. ב"צלול" הביעו חשש כי מצב הזיהום יוביל לכך שהחוף לא ייפתח מחר לרחצה בהוראת משרד הבריאות ומתחו ביקורת חריפה על עיריית אשקלון והמועצה האזורית חוף אשקלון "שפוגעות באיכות החיים של רבבות תושבי האזור".

 ב"צלול" מדגישים שבשנים האחרונות חלה עלייה משמעותית ברחצה בים גם בתקופת החורף, בעיקר בשל עלייה במספר הגולשים, השייטים, הצולננים, השחיינים והאצנים. "למרות ביקוש הולך וגובר, ממשיכות הרשויות להתייחס אל הים כאל מקום בילוי קיצי בלבד", הם אומרים.

בעמותה ציינו את ארבעת החופים המזוהמים ביותר בחורף החולף:

  • חוף ניצנים - עקב תקלה ממושכת (שעדיין לא תוקנה) במכון טיהור השפכים.
  • פלמחים דרום - חוף לא מוכרז עם כמויות גדולות של לכלוך וזבל. החוף הצמוד של רשות הטבע והגנים אומנם נקי, אך הכניסה אליו כרוכה בתשלום.
  • חוף ארטיק נעורים בעמק חפר - חוף לא מוכרז עם כמויות גדולות של זבל ולכלוך.
  • חוף בת גלים בחיפה - מי הניקוז העירוני הוזרמו במהלך החורף לים, גולשים התלוננו על סירחון וצריבות.

גם בארגון מגמה ירוקה מדווחים על רמות זיהום גבוהות בחופי הרחצה ברחבי הארץ. לאור מצבם העגום של החופים יזמו בתנועה פעילות לאיסוף פסולת בחופי עמק חפר. הפעילות תתקיים במהלך השבת הקרובה.

ב"צלול" אומרים כי במהלך החורף דוגמות הרשויות את איכות מי הים ומנקות את החופים בתדירות נמוכה, מאפשרות הזרמת שפכים באירועי גשם ואינן ממהרות לתקן תקלות הגורמות להזרמת שפכים. "לציבור נמאס שהרשויות מנצלות את החורף והגשם באופן קבוע לזיהום הים", אמרה מנכ"לית "צלול" מאיה יעקבס. "הגיע הזמן לעשות לזה סוף ושהאחראים ייתנו על כך את הדין".

"חשוב שהציבור בישראל יידע כי חופי ארצנו חשופים למגוון של מקורות זיהום", אמר עו"ד עמית ברכה, מנכ"ל "אדם טבע ודין", "בהם המשך הזרמות של שפכים עירוניים ושפכים תעשייתיים ואין מי שיגן על משאב טבע יקר ערך זה".

עונת הרחצה תיפתח מחר לאורך 14 ק"מ בלבד של חופים מוסדרים - מתוך 196 ק"מ של רצועת חוף הים התיכון בישראל. על פי "מדד חוף נקי" של המשרד להגנת הסביבה מלפני כשבועיים, 10% מהחופים מלוכלכים או מלוכלכים מאוד ו-23% מהחופים נקיים במידה בינונית בלבד.

ממועצת חוף אשקלון נמסר בתגובה: "אנו נערכים לפתיחת החוף כרגיל בימים הקרובים. בבדיקת המים שנערכה בסוף השבוע האחרון המים נמצאו תקינים".

מעיריית אשקלון נמסר בתגובה: "מיד עם היוודע לראש העירייה על השימוע אליו זומן מנכ"ל התאגיד במשרד להגנת הסביבה, הוא זימן ישיבת דירקטוריון דחופה וביקש לקבל דיווח בדבר האמצעים שננקטים להפסקת פלישת מי השופכין לים. בישיבה זו דרש ראש העיר מתאגיד המים לפעול בצו מניעה נגד הגופים אשר לכאורה גרמו לגלישה".

רשימת החופים המוכרזים

לקראת פתיחת עונת הרחצה פרסם היום משרד הפנים את רשימת 140 החופים המוכרזים בישראל (מתוכם 93 בים התיכון, 24 בכנרת, 16 בים המלח ו-4 בים סוף):

חופים מוכרזים - באזורינו

חוף דלילה נפתח היום רשמית

עיריית ראשון לציון

47. חוף ראשון לציון תחנה 4 
48. חוף ראשון לציון תחנה 3 
49. חוף ראשון לציון -תחנה 2
50. חוף ראשון לציון -תחנה 1 
51. חוף נפרד

מועצה אזורית גן רווה
52. חוף פלמחים

עיריית אשדוד

81. חוף מי עמי
82. לידו
83. אורנים
84. חוף הקשתות
85. חוף נפרד
86. רובע י"א 
87. ריביירה

עיריית אשקלון
88. בר כוכבא
89. דלילה- 2 תחנות 
90. חוף נפרד 
91. חוף הפארק הלאומי באשקלון (רשות הטבע והגנים)

המועצה האזורית חוף אשקלון
92. ניצנים 
93. זיקים

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה