בוקר טוב תלמידות, תלמידים, מורות ומורים



כמה תלמידים יחזרו היום לספסל הלימודים וכמה בתי ספר ילמדו? כמה תלמידים יחזרו לספסל הלימודים בשבוע הבא ובכמה בתי ספר? אילו פרויקטים חדשים יוצאים לדרך ואילו תוכניות פדגוגיות ילמדו הילדים? כל הנתונים והמספרים החשובים לקראת השנה החדשה

יותר בתי ספר וגני ילדים, יותר תוכניות פדגוגיות והרבה יותר השקעה בתלמידים: מגמת ההשקעה בחינוך שהחלה עם כניסתו לתפקיד של ראש העיר, איתמר שמעוני, מגיעה השנה לשיאה עם בנייתן של 127 כיתות חדשות, 72 גני ילדים חדשים ו-2 בתי ספר חדשים. את ההשקעה העצומה ניתן לראות, מעבר לתחום הבניה והפיתוח, גם בתחום התוכן במערכת החינוך העירונית.

"מעולם לא נעשתה באשקלון תנופת בנייה כזאת גדולה רק בתחום החינוך. זו השנה השנייה שבה אני זוכה לפתוח את שנת הלימודים בעיר יחד עם תלמידי אשקלון ואני נרגש מהמעמד, כאילו זו השנה הראשונה. אני רוצה לראות את ההתרגשות של התלמידים כשייכנסו לבתי הספר החדשים שבנינו ולראות את השמחה בעיניהם של ילדי הגיל הרך כשייכנסו לגני הילדים החדשים שהקמנו עבורם. בשביל הרגע הזה עשינו מאמצים אדירים ואין לי ספק שזה ישתלם, לכולנו", אמר ראש העיר.

 "עשינו הכל ונמשיך לעשות כל שביכולתנו כדי לספק לילדי אשקלון חינוך ברמה הגבוהה ביותר. בזמן שכל המדינה מדברת על צמצום מספר התלמידים בכיתות, אנחנו, באשקלון, עושים את זה כבר שנתיים, בדרך היחידה שאני מכיר, בניית עשרות מוסדות חינוך חדשים בכל רחבי העיר. זה מה שיבטיח לילדינו כיתות פחות צפופות ותנאים פיזיים הרבה יותר טובים, כבר עכשיו", הוסיף.

 חוזרים ללימודים

 מספרים רבותיי, מספרים

 היום (שלישי), תיפתח שנת הלימודים תשע"ו, במעמד ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ו-28,386 תלמידים יעשו את דרכם לבתי הספר והגנים ברחבי העיר. ל-1,950 מהם, שעולים לכיתה א', תהיה זו הפעם הראשונה. באשקלון יפעלו 35 בתי ספר יסודיים, 16 בתי ספר על יסודיים וב-241 גנים עירוניים, מוכרים שאינם רשמיים ותאגידים. כבר השנה, מצטמצם משמעותית מספר התלמידים בכיתות, בממוצע, והוא יעמוד על 26 בבתי הספר היסודיים ו-30 בגני הילדים.

עלויות הקמת שני בתי הספר החדשים בשכונת ברנע נאמדות בכ-30 מיליון שקלים ועלויות הקמת

גני הילדים החדשים ברחבי העיר בכ-45 מיליון שקלים. שיפוץ בתי ספר קיימים נאמד בכ-22

מיליון שקלים ושיפוץ גני הילדים בכ-12 מיליון שקלים.

 31 כיתות גן חדשות ייפתחו כבר השנה בשכונות גבעת ציון-גבעת הפרחים - 2 כיתות גן לחינוך המיוחד, אפרידר - תוספת של 6 כיתות גן, שמשון - 4 כיתות גן, ברנע - 10 כיתות גן, נווה הדרים - 4 כיתות גן, אגמים - 3 כיתות גן ופארק אלון - 2 כיתות גן.

 

כמו כן, הוקמו שני בתי ספר חדשים בשכונת ברנע - מ"מ 'מצפה ברנע' וממ"ד 'מצפה ימים'. גם תלמידי בתי הספר 'אילנות' ונוף ים א' ו-ב' יגיעו למבנים חדשים לאחר שיפוץ מקיף שנערך בבתי הספר.

ובשורה נוספת, השנה תיפתח בבית הספר 'מצפה ימים' הממלכתי-דתי החדש גם כיתה ב', בנוסף לשכבת כיתות א'.

 

 תוכן חינוכי, איכותי ומגוון

 לצד ההשקעה האדירה בתשתיות, הצטיידות ומבנים, במינהל החינוך שוקדים על תוכניות פדגוגיות חדשות, מתקדמות ופורצות דרך שייכנסו לתוכנית הלימודים כבר בשנה הקרובה ויספקו תוכן לימודי משלים.

 הנה חלק מהתוכניות החדשות: ילדי הגנים למשל יוכלו ליהנות מפעילות ב'מרכז המדעי לגיל הרך', המשלב את העיסוק במדע וטכנולוגיה עדכנית באופן שייצר אצלם תשתית תפיסתית שתעזור להם לבנות את מושגיהם המדעיים בהדרגה. בנוסף, יוצגו במקום תכנים מעולם החי, הצומח והדומם בצורה חווייתית ויצירתית שתגרום לילדים לגירוי אינטלקטואלי ויוביל לפיתוח החשיבה המדעית ולהקניית מיומנויות חשיבה מדעית בפרט, כמו: עריכת תצפית, השערת השערות, בדיקת השערות על ידי ניסוי, הסקת מסקנות, חשיבה ביקורתית וכדו'.

 השנה, תצא לדרך תוכנית חדשה שמטרתה יצירת רצף לימודי חברתי בין הגן לבין בית הספר היסודי, תוך הגברת תחושת הביטחון וההמשכיות אצל התלמידים, צוותי החינוך וההורים. התוכנית תספק תמיכה בתהליכי ההסתגלות, הרגשיים, החברתיים והלימודיים של התלמידים למסגרת החדשה, העלאת המודעות והמעורבות של ההורים בשלבי המעבר והרצף החינוכי של ילדיהם, חיזוק הקשר בין מסגרות החינוך תוך איגום משאבים יישובי, חיזוק השותפויות בין המעורבים בניהול התוכנית (גננות, פיקוח, רשות) כמנוף להעצמה  וצוותי החינוך.

 

בתוך כך, ייפתחו השנה שני גנים מכילים נוספים שנועדו לאפשר לילדים בעלי קשיים התנהגותיים חריגים להשתלב בגן רגיל ולספק מענה טיפולי, הוליסטי ומערכתי לילד, למשפחתו ולצוות הגן באמצעות בניית מסגרת תומכת ומותאמת, מניעת הידרדרות הילד ומענה לנושאים שונים.

 

בבית הספר אורט 'הנרי רונסון' תיפתח כיתת י"ג לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים, השניה מסוגה בארץ.

 גם בבתי הספר היסודיים ייצאו לפועל מספר תוכניות חדשות, כשהעיקרית שבהן היא 'מרחבי חינוך', לפיה, בתי הספר היסודיים ימשיכו בתהליכים להעמקת הייחודיות הבית ספרית. משמעות הדבר הינה כי נוצרת בעיר הזדמנות לצמיחה משותפת של בית הספר והקהילה. העשייה המחודשת מזמנת גיוון בדרכי ההוראה ויצירת תכנים חדשים, הן במסגרת לימודי הליבה והן

 בארבעה בתי ספר תחל לפעול תוכנית 'רובוטיקה' במטרה להקנות לתלמידים כישורים וכלים להתמודדות עם אתגרי המדע של העולם בתחומי המדע והטכנולוגיה. באמצעות התכנית יפתחו התלמידים חשיבה מדעית טכנולוגית, יכולת פתרון בעיות, כישורי עבודת צוות, חשיבה 'מחוץ לקופסה' ועוד מיומנויות בתחום.

 בשני בתי ספר יחל פרויקט 'חדשנות בחינוך', בשיתוף המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך, המאפשר לתלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך להצליח בלימודים ולבנות לעצמם עתיד טוב יותר. תכנית המרכז מיועדת לחולל שינוי מהותי בבתי ספר חלשים ולסייע לכלל התלמידים להתקדם, תוך שימת דגש על תלמידים יוצאי העדה האתיופית. התכנית משפרת את כישורי ההוראה והניהול של צוותי בית הספר מגדילה באופן ניכר את כמות ואיכות הוראת האוריינות ומלמדת הורים כיצד לתמוך בלימודי ילדיהם.

 תוכניות נוספות: 'אשקלון עירנו' - יוזמה חינוכית המשלבת תחומי דעת. התפיסה החינוכית העומדת ביסוד התכנית דוגלת בשילוב בין תכנים ערכיים העוסקים באהבת הארץ, קהילת המגורים של התלמידים, ומתן ביטוי ליצירתיות התלמיד באמצעות שילוב תחומי הדעת: מולדת וחברה, אמנות, מוסיקה, חינוך ערכי ושפה.

  'פרלמנט הילדים - זכותי להוביל' - תוכנית מנהיגות צעירה לתלמידי כיתות ד'-ו'. התוכנית עוסקת בבנייה של קהילת מנהיגות צעירה יוזמת ומחוללת שינוי בעולם הילדים בעיר. המנהיגות הצעירה תשמש כפרלמנט ילדים פעיל ותעבוד בשני צירים שיפרו זה את זה, ציר בית-ספרי וציר יישובי.

 'חינוך פורץ גבולות' - שבוע חינוך עירוני שבמהלכו תוצג העשייה החינוכית הענפה בעיר. במהלך שבוע זה יפקדו עשרות אלפים מתלמידי העיר את מוסדות התרבות העירוניים בשיתוף פעולה יוצא דופן של תרבות וחינוך. במסגרת השבוע יתקיימו כנסים מגוונים למורים, מנהלים, רכזים, אנשי מקצוע, תלמידים והורים. שבוע זה מהווה הזדמנות לדיון מקצועי מגוון, כמו גם הזדמנות להוקיר את כלל העוסקים במלאכת החינוך החשובה בעיר.

גם תלמידי העל יסודי ייהנו משדרוג משמעותי השנה בכל הנוגע להנגשת המידע ברשת עם כניסתו של פרויקט Yschool. אלפי תלמידי כיתות י'-יב' ייהנו מספרייה אינטרנטית של כ-1,500 שיעורים מוקלטים מתוך תכנית הלימודים לבגרות. המערכת כוללת פלטפורמה טכנולוגית המאפשרת למידה מרחוק ביחידים ובקבוצות והשיעורים מעוברים על ידי מורים מוסמכים.

 נערכים לשעת השין

עוד קודם סיום שנת הלימודים החל צוות כולל ומקיף של גורמים מקצועיים רבים בעירייה ובחברה הכלכלית, ובראשו סגן ראש העיר, אפי מור, לדון בהפקת לקחים ומתן מענה לכל עניין הקשור בתחום החינוך על מנת לפתוח את שנת הלימודים תשע"ו באפס תקלות.

 גם באגף השירות לתושב נערכו לפתיחת שנת הלימודים וכבר בימים אלו תגברו את המוקד  העירוני בנציגים שעברו הכשרה מיוחדת במטרה לענות על שאלות התושבים בנושאי חינוך. במוקד יישבו גם נציגים ממינהל החינוך. בנוסף, ביום פתיחת שנת הלימודים יפעל המוקד

 במתכונת 'חדר מצב', אליו יצטרפו גם אנשי מקצוע ממינהל החינוך, שיהיו ערוכים לספק מענה ראוי לכל שאלה ובעיה שיגיעו מהשטח.

 בקצרה

 לראשונה יצאו בשנת תשע"ה ל'מסע אשקלוני' שישה בתי ספר על יסודיים. לאור הצלחה זו נרשמו כבר 10 מתוך 11 בתי ספר על-יסודיים לפרויקט בשנת הלימודים הבאה.

  1. הוכנה תכנית אב להכנה לשירות צבאי משמעותי הפועלת בשטח מזה חמישה חודשים וכוללת הקמת 4 קבוצות מנהיגות, הקמת מרכז הכנה לשירות משמעותי, ליווי מקצועי

    של רכזות ההכנה לצה"ל בבתי הספר העל-יסודיים והפקת שני אירועים לשכבת יא' בעיר בנושא הכנה לצה"ל.

  2. השנה יפעל פרויקט חונכות של סטודנטים המלווים ותומכים בתלמידים עם לקות למידה או צרכים מיוחדים בתחום הלימודי החברתי והאישי במטרה לחזק את המסוגלות האישית ולשפר משמעותית את הישגיהם הלימודיים ואת ציוני הבגרות.

  3. הוקמה ספריית מוזיקה במדיה-טק שמכשירה כיום בני נוער וצעירים בתחומי תוכנה ותקליטנות.

  4. הוקם מרכז מחשבים במתנ"ס חבצלת המספק פעילות למידה משותפת-הורים-ילדים לבני הקהילה האתיופית.

  5. בוצע סקר זיהוי צרכים לתלמידי כיתות ה'-יב' בכל העיר, לפיו הותוו דגשים לתכנית אב לחינוך הבלתי פורמאלי.

  6. הוקמו מערכי הכשרת עובדים לרכזי הנוער ולרכזי הספורט.

  7. 13 סניפי תנועות נוער מתוך 16 'יעזבו' כבר בשנת הלימודים הקרובה את הגנים הציבוריים ויעברו לפעול בבתי ספר.

  8. תוקם השנה להקת נוער ייצוגית ו-5 להקות בית ספר ייצוגיות יקבלו ליווי מקצועי בבימוי והפקה.

  9. אשקלון מובילה במספר מוסדות המוכרים כמוסדות חינוך ירוקים ובהם חמש כיתות גן.

  10. תלמידים מאוכלוסיות רב תרבותיות, בכיתות א'-ח', יקבלו שיעורי העשרה ברובוטיקה ומדע באמצעות מדריכים מהטכניון.

  11. שני בתי ספר יסודיים ישתלבו בתוכניות חדשניות לפיתוח האוריינות השפתית.

  12. גם השנה תמשיך עיריית אשקלון לבצע הצטיידות ואחזקה של כל מוסדות המוכש"ר.

     כל מוסדות החינוך בעיר ימוגנו עד דצמבר 2015

     לאחר שנים בהם היו קיימים פערי מיגון במוסדות החינוך, תציין שנת 2015 את סיום הפרויקט וכל מוסדות החינוך בעיר יוכרו כממוגנים. בשנה החולפת מוגנו 18 גנים, בימים אלו נמשכות העבודות בשלושה גני מוכש"ר וב-5 בתי ספר בוצע תכנון, לפני יציאה לביצוע.

    כמו כן, ב-9 בתי ספר הושלמו עבודות המיגון, 14 בתי ספר נמצאים בתהליך ביצוע כשהצפי לסיום הוא נובמבר 2015 ו-4 בתי ספר נמצאים בתהליכי אישור אחרונים – צפי לסיום 12/15.

    בשני בתי ספר נוספים יבוצעו עבודות מיגון במסגרת הרחבת בתי הספר ולאחרונה התבשרה העירייה כי אושר התקציב לבבית ספר לבניית שלוש כיתות ממוגנות בבית ספר לחינוך מיוחד 

    צהרונים

    גני ילדים: תוכנית הצהרונים בגני הילדים תכלול ארוחת צהריים חמה בכל יום, צוות חינוכי מקצועי, פעילויות חינוכיות וערכיות בנושאים: קבלת האחר, ערבות הדדית, התנדבות ונתינה ושני חוגים בשבוע בתחומים: אנגלית לגיל הרך, תנועה וספורט, תיאטרון, מוסיקה וטבע.

    הצהרונים יפעלו עד השעה 16:00 ועלותם הינה 550 ש"ח. עד השעה 17:00 ישלמו ההורים תוספת של 100 ₪ בלבד.

    בתי ספר: לראשונה הצהרונים בבתי הספר עברו לניהול העירייה. הצהרונים יפעלו משעת סיום הלימודים ועד השעה 16:30 והם יכללו שני חוגי העשרה בשבוע, חוג אנגלית חווייתי לכל התלמידים וחוג נוסף לבחירת צוות בית הספר והנהגת ההורים.

    בין החוגים הניתנים לבחירה: תיאטרון, אומנויות לחימה או ספורט. כמו-כן תינתן עזרה קבועה בהכנת שיעורי הבית.

    עלות הצהרונים הינה 595 ש"ח לחודש, כולל ארוחה קלה (כריך ופרי). תינתן אפשרות לבתי הספר להוסיף 100 ש"ח לחודש עבור ארוחה חמה.

     

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה