"אתה עיוור באמת?": כבד ראייה הושפל בסניף רמי לוי באשקלון



בשני מקרים שונים חווה, שגיא אסייג, יחס משפיל מעובדי הרשת, שלא הרשו לו לערוך את קניותיו בלוויית כלב הנחייה שלו. רמי לוי: "העיכוב נבע מבדיקה ביטחונית שגרתית שנערכת לכלל הקונים". כך פרסם אתר האינטרנט של "nrg" מאת: שירית כהן

שגיא אסייג. צילום: פייסבוקבפתיחת הסניף באשקלוןשגיא אסייג, סטודנט עיוור בן 26 מאשקלון, המתנייד בעזרת כלב נחייה, חווה במהלך החודש האחרון עוגמת נפש בשני ביקורים שונים שערך בסניפי "רמי לוי" בדרום. לדבריו, בעלי תפקידים בכירים בסניפים - בהם סגן מנהל וקצין ביטחון - לא הרשו לו לערוך את קניותיו בלוויית כלבו. לדברי רמי לוי, באחד המקרים העיכוב נבע בשל "בדיקות ביטחוניות".

פני כחודש הגיע אסייג לסניף "רמי לוי" בקרית מלאכי לערוך קניות לקראת שבת כשהוא מלווה בכלב הנחייה שלו, אולם סגן מנהל הסניף המקומי החליט שלא לאפשר לו להיכנס ודרש ממנו לעזוב את המקום. כאשר הוא סירב להתפנות, צעק סגן המנהל לעיני הלקוחות ההמומים כי אסייג "מבריח לקוחות". 

בתגובה הזמין אסייג ניידת משטרה ונסע להגיש תלונה נגד רמי לוי, ויום למחרת אף שלח מכתב להנהלת הרשת בדרישה לטיפול במקרה. "אני מודע היטב לכך שרוב אנשי 'רמי לוי' הם אנושיים, ויש בין העובדים גם אנשי חסד של ממש" כתב אסייג. "שלשום (יום ו') נסעתי יחד עם ניאון, כלב הנחיה המקסים שלי, מאשקלון אל מתחם המסחר שבצומת קסטינה כדי לערוך קניות לכבוד שבת. עוד לפני שהגעתי לסניף נכנסתי לחנויות רבות ובית קפה אחד. בכל אלו, מיד עם כניסתי, התקבלתי בזרועות פתוחות, באהבה רבה ובעיקר – ברצון עז להושטת עזרה", פירט אסייג במכתבו.

בינתיים נאספו לצדו של אסייג לקוחות מודאגים ורק כעבור דקות ארוכות הוא הורשה להיכנס לערוך את קניותיו במקום. בשל עוגמת הנפש, החליט אסייג שלא לערוך את קניותיו ונסע לתחנת המשטרה להגיש תלונה על התנהלות הסניף מולו. 
בעקבות המכתב יצרה עמו קשר מנהלת שירות הלקוחות ברשת, ברכה שמעוני, ואף קישרה אותו לרמי לוי שהבטיח לו שיחדד נהלים בנוגע לכניסת עיוורים עם כלבי נחייה לסניפים. אסייג משך את תלונתו מהמשטרה. שמעוני אף הציעה לו פיצוי – קנייה חד-פעמית על חשבונם ומשלוחי קניות לביתו בחינם. 
אסייג חש מפויס אולם שבועיים אחרי המקרה המצער ניגש שוב לערוך את קניותיו, מלווה בכלב הנחייה שלו, בסניף אחר של "רמי לוי" - הפעם באשקלון. לאכזבתו, גם שם חווה חוויה לא נעימה. לדבריו, קב"ט הסניף ניגש ושאל אותו "אתה עיוור באמת? אתה לא נראה עיוור". עוד הוסיף הקצין: "כלבים של עיוורים כבר עשו לי צרכים בסופר והבהילו ילדים". אסייג הראה לקב"ט את התג שעל כלבו המציין כי מדובר בכלב נחייה, אך למרות זאת הוא הושאר בחוץ. אסייג החליט שלא להיכנע וביקש לערוך את קניותיו במקום, אולם נהדף בגסות על ידי הקב"ט, שרק לאחר זמן ארוך התיר לו להיכנס. 
אסייג הזדרז להתקשר למנהלת שירות הלקוחות אך בשונה מהמקרה הראשון, יחסה אליו הפעם היה פחות אדיב. שמעוני דרשה לדעת מדוע אסייג הגיע שוב לסניף של הרשת ולא ביצע משלוח באינטרנט ואף ציינה באוזניו "יש לך רגישות מעל ומעבר לאנשים רגילים". בתגובה ענה לה אסייג כי "את לא אמורה לתקוע אותי בבית". חילופי הדברים ביניהם נמשכו דקות ארוכות. 
"עיוורים אחרים כמוני פשוט מוותרים מראש ומנסים את מזלם במקום אחר", אמר אסייג ל-nrg, "אבל אני החלטתי שלא לתת לזה לעבור בשתיקה. אם זו המדיניות של הרשת - להדיר ממנה עיוורים - זה ממש בעייתי וחמור... החלטתי לפרסם את המקרה כדי להבטיח מודעות וזעזוע ציבורי. יש גבול למה שאדם פשוט יכול לספוג ממשרתי ציבור".
גם בארגון "בזכות", המרכז לזכויות אדם של אנשים עם מוגבלות, הגיבו למקרה. דובר הארגון, אורן גנור, מסר: "זה כמו להגיד לאדם רואה להיכנס לסופר ללא עיניים. כלב הנחיה חיוני לעצמאותו של אדם עם עיוורון ולא ייתכן שדווקא בשעה שהוא מבקש לערוך פעולה כל כך בסיסית כמו קניות בסופר, יתקל באפליה בוטה שכזו. החוק אוסר על הדרת כלבי נחייה והם זכאים להיכנס לכל מקום ציבורי – מבית כנסת ועד לבית המרקחת".   
עוד אמר גנור: "המחוקק קבע פיצוי בגובה של 50 אלף שקלים ללא הוכחת נזק במקרים כאלו. לצערנו אנו נאלצים להתמודד עם לא מעט מקרים בהם מופלים אנשים עם עיוורון המתניידים עם כלב נחייה על ידי נהגי מוניות, בעלי מסעדות, בתי עסק ושאר נותני שירות שפשוט לא אכפת להם". 
מרמי לוי נמסר בתגובה: "ישנה הנחיה גורפת בכלל הסניפים לאפשר לעיוורים עם כלבי נחייה להיכנס ולערוך את קניותיהם, ואף מוצמדת אליהם דיילת אישית שעוזרת בכך. במקרה האחרון שאירע בסניף באשקלון היה מדובר בעיכוב שנבע מבדיקה ביטחונית שגרתית שנערכת לכלל הקונים במקום". 
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה