י"ז בתמוז



מדוע צמים בי"ז בתמוז, מה מותר ומה אסור לקנות בתקופת בין המצרים, האם מותר לעבוד ביום הצום, ומה לגבי צפייה בטלוויזיה ומשחק במחשב? הובא מאתר הידברות/

חמשה דברים רעים אירעו בשבעה עשר בתמוז: נשתברו הלוחות הראשונות, כאשר משה ירד מן ההר וראה את העגל והמחולות, כמפורש בתורה; בוטל קרבן התמיד בבית ראשון (אחרי שכבר לא מצאו הכהנים כבשים להקריב); הובקעה העיר בחורבן בית שני; שרף אפוסטמוס הרשע את התורה; הועמד צלם בהיכל. גם בחורבן בית ראשון הובקעה העיר בט בתמוז. אך מכיוון שאין להטריח את הציבור יותר מדי, אין קובעים שני ימי צום סמוכים זה לזה.

לכך קבעוהו ביום י"ז בתמוז, לפי שחורבן בית שני חמור לנו יותר.

-

שאלה: האם בתקופה שבין י"ז בתמוז עד אחרי תשעה באב יש איסור לקנות מוצרים חדשים? לדוגמה, אם לאמא שלי היה יום הולדת חודש לפני, ולא קניתי לה עדיין מתנה, וזה מצער אותה - האם מותר לי לקנות לה מתנה בתקופת בין המצרים? מותר לקנות בכלל קוסמטיקה ובשמים? מותר לקנות דברים נחוצים לבית בי"ז בתמוז? והאם מותר לנקות את הבית בימים אלה כרגיל?

תשובה: מותר לך לקנות מתנה לאמא, מותר לקנות קוסמטיקה ובשמים, וכן מותר לקנות דברים הנחוצים לבית. אסור לקנות בגדים, מאחר ולאחר תשעה באב יש למעט בקנית דברים המעוררים שמחה. מותר לנקות את הבית כרגיל.

-

שאלה: האם מותר ללכת לעבודה ביום י"ז בתמוז? האם יש איסור הלכתי על כך?

תשובה: אין כל איסור בהליכה לעבודה.

-

שאלה:  אני נוהגת לקום בבוקר מוקדם כדי לאכול עד השעה המותרת, כדי שיהיה לי יותר קל. אבל בצום השנה שכחתי לשים שעון מעורר, וקמתי חצי שעה אחרי הזמן שהייתי צריכה כבר להתחיל את הצום. מה הייתי צריכה לעשות במצב כזה? אציין שבאותו יום הייתה לי עבודת הגשה בלימודים, ויום לפני כן אכלתי בסביבות 23:00 בלילה. אני יודעת שכנראה לא הייתי מצליחה לסיים את הצום כי זה היה לי קשה. אז מה עדיף, לאכול קצת אחרי ולסיים את הצום עד הסוף, או לא לאכול ולסיים מוקדם? (במקרה שלי...)

תשובה:  הצום חייב להיות מתחילתו ועד סופו, מי שיודע שלא יוכל בשום אופן להשלים את הצום מחמת חולי או תשישות - אינו חייב לצום כלל. רעב כשלעצמו אינו מהווה היתר להימנע מלצום. בזמננו יש המקלים לנשים באשר לצומות.

-

שאלה: בזמן הצום אהיה במטוס, בדרך לישראל, ויוצא שמתחילת הצום ועד אמצע היום אהיה במטוס. הבנתי שמבחינה בריאותית צריך לשתות מים כשטסים. האם זה נכון או שאני צריכה לצום באופן מלא?

תשובה: בעיקרון, הדין הוא שאם לא תרגישי חולשה - עלייך לצום ולא לשתות.

-

שאלה: האם יש בעיה לעשות מבחן נהיגה (טסט) בזמן שלושת השבועות שבין י"ז בתמוז לתשעה באב? מה בעצם מותר או אסור לעשות בזמן זה, ולמה?

תשובה: אין בכך איסור, אבל בחודש אב אין סימן ברכה, ולא מומלץ לגשת לבחינות כלשהן. בשבעה עשר בתמוז הובקעה חומת ירושלים, והלחימה נמשכה עד תשעה באב. על כן נוהגים בימים אלו מקצת אבלות: אין שומעים מוזיקה ואין לובשים בגדים חדשים, אין אומרים שהחיינו, ואין מסתפרים בימים אלו. בעניין הנישואין - הספרדים נישאים גם בימים אלו, עד ראש חודש אב. האשכנזים אינם נישאים מי"ז בתמוז.

-

שאלה: בעוד כחודש בעז"ה נטוס לארה"ב. האם מותר לטוס טיסה פנים ארצית בי"ז בתמוז? נחזור בעז"ה בבין המצרים - מה הדין לגבי טיסה לארץ בזמן זה?

תשובה: טיסה לארץ ישראל היא מצווה, ומותר לטוס גם בשלושת השבועות. טיסה פנים ארצית בארה"ב מותרת באם יש צורך, ולא לשם בילוי, מכיוון שיש ליזהר בימים אלו מלעשות דברים שיש בהם חשש סכנה, כמו טיסה.

-

שאלה: האם בצום י"ז בתמוז מותר לשחק במחשב ולצפות בטלוויזיה, והאיסור הוא רק על אכילה?

תשובה: אין איסור הלכתי, אבל רצוי לעשות דברים שלא משמחים וכדומה, לפחות עד חצות היום.

-

התשובות ניתנו על ידי הרב מנשה ישראל והרב בנימין שמואלי, לוקטו ונערכו ממדור השו"ת באתר הידברות

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה