האיש שעלול להצית מחדש את הדרום



הניצחון של יחיא סנוואר בבחירות ושל בעלי בריתו מסמן קו קיצוני יותר שאליו הולך חמאס ברצועה. סנוואר, אדם מאוד לא צפוי וחמום מוח, עוד יגרום לנו להתגעגע לאיסמעיל הנייה

המשמעות של בחירתו של יחיא סנוואר היא שמעכשיו משאבים רבים יותר (שלא לומר כל המשאבים) של חמאס ברצועה יוכפפו לצורכי קידום והעצמת הזרוע הצבאית ולחפירת המנהרות. תחת הנהגתו יואצו מאוד מאמצי ההתחמשות והאימונים לקראת סבב הלחימה הבא.

בחירתו מהווה שינוי לרעה מנקודת מבט של ישראל בכלל ושל תושבי הדרום בפרט.  הוא נחשב לקיצוני בדעותיו, חמום מוח ומגיב מהר, מה שעשוי לגרום להגדיל את הסיכוי להתלקחות באזור ולאחריה גם להקטין את הסיכוי ל"הודנה". הזרוע הצבאית של חמאס חוזרת להיות בשורה הראשונה של ההנהגה בעזה, האקטיביזם הצבאי יגדל, אנשי הזרוע הצבאית יתקדמו ואנשי הזרוע המדינית יהיו הרחק בקטאר.

בהנהגתו של יחיא סינוואר תהיה לארגון החמאס מוטיבציה יתרה לביצוע חטיפות. מוחמד דף יהיה להלכה ראש הזרוע הצבאית אבל למעשה סינוואר יהיה גם הדרג הפוליטי וגם הדרג הפוקד העליון על גדודי עז-א-דין אל קסאם.

סינוואר, יפעל להידוק מחדש של היחסים עם איראן, והיא מצידה תממן לחמאס נשק לאימונים ולטכנולוגיות צבאיות שחסרים מאוד עכשיו ברצועה ותסייע במימון לייצור נשק ולחפירת מנהרות.

מי הוא האיש שמחליף את איסמעיל הנייה:

יחיא סנוואר בן 55, נולד בחאן יונס, שם גדל עם מוחמד דחלאן והרמטכ"ל של גדודי עז א-דין אל קסאם, מוחמד דף. הוא ודחלאן למדו יחד באוניברסיטה האסלאמית בעזה הם התמודדו כבר אז על ראשות אגודת סטודנטים. הוא גדל בזרוע הצבאית בחאן יונס-שבה אחיו מחמוד נעשה מח"ט .

סנוואר הקים את הזרוע הסודית של חמאס ולאחר מכן ישב בעבר בכלא הישראלי במשך 22 שנה ושוחרר בעסקת שליט. 22 השנים שבילה בכלא הקנו לו שליטה מוחלטת בשפה העברית כולל קרוא וכתוב.

יחיא סנוואר חייב את חייו למדינת ישראל. לפני כעשר שנים, בעת שהיה בכלא הישראלי, חש סנוואר ברע. בדיקה רפואית העלתה כי חייו של סנוואר בסכנה והוא הועבר לניתוח דחוף בראשו בבית חולים בארץ. לאחר כמה שעות של ניתוח, ניצלו חייו.

למרות החוב הישן הזה, סנוואר נחשב לגדול הקיצונים בחמאס ולמנהיג הבלתי מעורער של הארגון ברצועת עזה. בחמש השנים וחצי האחרונות מאז שחרורו במסגרת עסקת שליט, הצליח סנוואר לבסס את מעמדו ולכבוש את מוקדי הכוח השונים בעזה, בין שבזרוע הצבאית או בין שבזרוע המדינית.

מאז שחרורו לפני כחמש שנים הוא השתלט בקלות על כל אגפי "עז -א-דין אל-קסאם" וכן על מנגנוני הביטחון של חמאס. כל המפקדים הם נאמניו האישיים ומי שערער על בכורתו הוזז הצידה.

סנוואר ידוע באכזריותו הרבה ובהתנהלותו הקיצונית בכל הקשור למשתפי פעולה. הוא התהדר בכך שרצח לפחות 12 משתפי פעולה עם ישראל.

סנוואר נחשב לאחד הקיצונים שבמנהיגי חמאס גם בגלל הגישה הבלתי מתפשרת שלו בנושא האסירים ומשתפי פעולה. הוא התנגד לעסקת שליט (למרות שבעצמו היה אחד מהמשוחררים בה) וגם לאחר ששוחרר הצהיר שחמאס יעשה הכול כדי לשחרר אסירים נוספים.

סנוואר הוא חסיד של קו לוחמני נוקשה. הוא מתמקד בסיבוב הבא ומשתדל לדרבן את אנשיו בחמאס לפתח יכולות חדשות. אף שלא יאמר זאת בגלוי – הוא סבור שהחמאס הפסיד במערכת "צוק איתן" ולכן יש לחפש דרכים חדשות לתקוף ולא רק לשפר את דיוק הטילים.

מה אומרים עליו בישראל?
 למרות כל האמור עליו, גורמים ישראליים שונים שבאו איתו במגע בזמן שהותו בכלא, טוענים כי למרות הכול, הוא  מבין היטב את מגבלות כוחו והוא לא ימהר להוביל את חמאס למלחמה נוספת .

הוא מוטרד מן העובדה שבעזה כ-100 אלף חסרי בית שלא שוקמו והמחאות ברחובות על הפסקות החשמל הן איום ממשי בעיניו.

גורמי ביטחון אחרים בישראל שפגשו אותו יותר מפעם אחת מספרים על אדם מרשים מאוד, לבבי, אבל אדם שלא היסס לפעול באלימות כשרצה בכך. בכל שנות מאסרו, סינוואר המשיך להכווין פיגועים מתוך הכלא. וגם כאשר הגיעה שעת שחרורו בגלל עסקת שליט, דחה אותה על הסף וניסה לשכנע את חבריו שלא לממשה, מאחר ולא הייתה טובה מספיק בעיניו לחמאס. כלומר, האיש היה מוכן להישאר בכלא ולו רק כדי שכמה מחבריו הנוספים יצטרפו אליו.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה