הצצה לאבולוציה של סדרות המשפט: 10 סדרות שהפכו את החוק היבש להרפתקה מרתקת



קצת לפני שפרקליטי LA ירדה מהמסכים, סדרה חדשה החליפה אותה. הפעם התסריט עבר לעיר

 

פרקליטי LA וחוק וסדר – התקופה הנאיבית

גם אם אתם צעירים מדי כדי לזכור את הימים האלה, פרקליטי LA מחזירים אותנו לתקופה בה היה רק ערוץ אחד בטלוויזיה. לא הייתה משפחה שלא צפתה בסדרה. משרד עורכי דין בלוס אנג'לס, שנאלץ להתמודד עם כל הסוגיות המשפטיות של אמצע שנות השמונים עד אמצע שנות התשעים, ביניהן המהומות שהתרחשו בלוס אנג'לס לאחר שצעיר שחור הוכה נמרצות על ידי ארבעה שוטרים לבנים. בתקופה הזו הטובים (עורכי הדין) עדיין היו הטובים – והרעים היו רעים, קונספט תמים משהו בפרספקטיבה של היוםחשובה אחרת, והפעם בחוף המזרחי – ניו יורק. חוק וסדר היא שילוב של דרמה משפטית עם האלמנטים של דרמות משטרתיות אהובות. כותביה החלו עשור של ארבע מאות וחמישים פרקים ששמרו על אותה הנאיביות שראינו בפרקליטי LA, בשילוב אקטואליה אמריקאית טיפוסית. כשמגדלי התאומים קרסו – החקירות הקשורות למלחמה בטרור שימשו בידם של ראשי העיר באותה התקופה, בלומברג וג'וליאני, שאף התארחו בחלק מהפרקים. את התקופה הנאיבית סיימה הסדרה ג'אג, המתמקדת בסיפורם של הפרקליטים הצבאיים של חיל הנחתים האמריקאי.

המילניום החדש – האינדיבידואל מעל לכל

בתחילת שנות ה-2000 נשברה הנאיביות. לאף אחד כבר לא היה ממש אכפת מטובים ומרעים, אלא יותר מהגשמה עצמית, מבניית קריירה ואפילו מקצת יותר סקס אפיל. הדמויות שבסדרה אלי מקביל נעות בין הרקע המשפטי לחיי האהבה הסוערים של עורכת הדין, בסיפורים שכל קשר בינם לבין הפן המשפטי מקרי בהחלט. הסדרה יותר קלילה וקומית מקודמותיה וחלקה גולש לעולם הפנטזיה.

בוסטון ליגל מפגישה אותנו עם דמויות בעלות אמביציה שלא הייתה מביישת את נשיא ארה"ב הנוכחי, אגו עצום וקו עדין, מטושטש מאד ואולי כמעט בלתי נראה, בין החוק למוסר. הסדרה הזו מהווה הכנה לסדרות הבאות שירכיבו את העשור הנוכחי של סדרות המשפט.

עורך דין או פושע? הקו מיטשטש אף יותר בשנים האחרונות

בשנים האחרונות השתנו חוקי המשחק בכל הנוגע לצריכת סדרות. במקום להמתין שבוע שלם לפרק הבא, למדנו את המושג "בינג'", ואם אנחנו צופים באותן סדרות עם סלקום TV, למשל, אנחנו יכולים לגמוע גם עונות שלמות ברצף. במקביל לשינוי בתפיסת הצפייה, היטשטש לחלוטין הקו שהפריד בין עורכי הדין לבין הפושעים עליהם הם מגנים – או לחילופין מגנים על הציבור מפניהם. בסדרה האישה הטובה התובע הכללי של שיקגו נעצר ונכלא לאחר ביצוע מעשי הונאה שונים. אותו תובע, איש משפחה בוגדני, נשוי לעורכת דין שוויתרה על קריירה מצליחה על מנת לבנות בית. הוא יושב בכלא, בעוד אשתו חוזרת למשפטים ונאלצת לפלס שוב את דרכה מהתחתית.

גם חליפות מפגישה אותנו עם דמות עגולה במיוחד: מחד, עורך דין שעיסוקו הקודם היה להבחן במקום אחרים בפקולטה היוקרתית למשפטים של הרווארד, ועל הדרך להוביל מזוודת מריחואנה. מאידך – עושה הכל כדי לעזור לסבתא לעבור לבית אבות.

בשתי סדרות נוספות העלילה נעה לפילדלפיה. המדריך לרוצח, שבתרגום מילולי מאנגלית נקראת "איך לצאת חופשי מרצח", עוקבת אחרי פרופסור למשפטים באוניברסיטה יוקרתית, שמוצאת עצמה בפלונטר לא קטן בעלילת רצח עם ארבעה סטודנטים. סמוך על סול, הספין-אוף של הסדרה המצליחה שובר שורות, מציג אולי את הדמות הנלעגת ביותר של עו"ד בסדרות הטלוויזיה, המסתבך בפרשיות ועובד במשרדו שממוקם במחסן קטנטן של סלון יופי.

ומה מצפה לנו בעתיד? הספין-אוף של האישה הטובה מגיע למסך הקטן – הטובות לקרב, וממשיך את הז'אנר הנוכחי – דמויות חזקות ועגולות, שכל קשר בינם לבין החוק היבש הוא התעודה בה הם מתהדרים על קיר משרדם. כל עוד נמשיך לצרוך שפע של סדרות עם סלקום TV, אין ספק שיהיה מעניין.

 

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה