מה הגדרות התפקיד בתחום האינסטלציה והשירותים השכיחים?



מה ההבדל בין אינסטלטור למהנדס אינסטלציה? במאמר הבא נפרט על הגדרות התפקיד השונות בתחום האינסטלציה ונציג סקירה כללי של סוגי השירותים השכיחים בתחום האינסטלציה

 תחום האינסטלציה הוא רחב היקף ומחייב ניסיון, מיומנות וידע מקצועי, זאת בכדי להבטיח נוחות מירבית ומינימום בעיות. תחת ההגדרה "אינסטלציה" נכנסת למעשה כל מערכת המים והצנרת שלנו, כולל מי השפכים ומי הדלוחין, המים האפורים בהם נעשה שימוש אך אינם שפכים (מים שנשטפים ממכונת הכביסה, מהכיורים, מהמקלחת).

מדינת ישראל אינה דורשת רישיון רשמי בתחום האינסטלציה, כך שייתכן כי האינסטלטור שלכם מעולם לא למד והוכשר למקצוע, אך הוא בעל ניסיון רב אותו צבר במהלך השנים והוא בהחלט יכול להיות מעולה בעבודתו. יחד עם זאת, משרד הכלכלה מאפשר הכשרה מקצועית בתחום באמצעות שני קורסים. האחד, "שרברבות תברואתית (סניטרית) סוגים 1+2", והשני "תחזוקת מערכות ביוב". בשניהם ניתנת תעודת גמר עם סיום הקורס. כמו כן במכללות שונות מתקיימים מגוון קורסים נוספים בתחום, חלקם אף מהווים הכנה לבחינות לקורסים אלה של משרד הכלכלה.

 

הגדרות תפקידים בתחום האינסטלציה

אינסטלטור (שרברב) - איש מקצוע האחראי על איתור ותיקון הצנרת, על עבודות האינסטלציה, עבודות תחזוקת הצנרת ועוד. אדם זה אנו מזמינים כאשר יש תקלה בצנרת או במערכת המים.

קבלן אינסטלציה – מתוקף הגדרתו כקבלן, מדובר באדם המעסיק עובדים המבצעים עבורו את העבודות. לרוב מדובר באיש מקצוע שנמצא מספר שנים לא מועט בתחום, כך שמכיר אותו על בוריו. קבלן האינסטלציה מבצע עבודות מורכבות יותר מאלה המבוצעות על ידי אינסטלטור, כגון הרכבה של מערכות אינסטלציה חדשות, עבודות תשתית ועוד.

מהנדס / יועץ אינסטלציה – איש מקצוע שתפקידו לוודא את הכניסה והיציאה התקינים של המים אל המבנה והחוצה ממנו. מהנדס / יועץ האינסטלציה הוא זה שבוחן את תשתיות המים האזוריות, מתכנן את מערכת המים, מערכת השפכים ומערכת המים האפורים וקובע את סוג הצנרת ואת אופן הניקוז שלה, וכן את חומרי הגלם המתאימים להתקנתה באופן נכון ומאוזן. המהנדס / יועץ האינסטלציה מפנה את העבודה לאנשי המקצוע המתאימים ליישומה, ולאחר מכן מלווה ועוקב אחר השינויים בכל שלב בהקמה או בחידוש של מערכת האינסטלציה.

במבנים ציבוריים ותעשייתיים תפקידו של המהנדס / היועץ הוא גם לדאוג להובלה תקינה של הביוב ושל מי השופכין, תוך הקפדה על החוקים והתקנות הרלוונטיים המתייחסים לאיכות הסביבה, לבטיחות ולבריאות.

חברות אינסטלציה – חברות המספקות שירותי אינסטלציה וערוכות גם לטיפול ולביצוע עבודות מורכבות ביותר. חברות אלה מחזיקות לרוב צוות אינסטלטורים מיומן לכלל סוגי האינסטלציה, וכן בציוד חדשני ומתקדם.

 

שירותי אינסטלציה נפוצים

כפי שנכתב, ענף האינסטלציה רחב מאוד, אולם ישנם מספר שירותים נפוצים ושכיחים שכמעט וכולנו נדרשנו להם במסגרת תקלות שנתקלנו בהן:

סתימה – ככל הנראה זוהי תקלת האינסטלציה הנפוצה ביותר בבית. היא מתרחשת בדרך כלל כאשר חומר לא מומלץ כגון בדים שונים, חומרים שומניים, שערות וכד', נכנס לצנרת. אפשר לנסות לפתוח אותה על ידי שימוש בחומר לפתיחת סתימות, אך במידה והבעיה לא נפתרת, רצוי להזמין איש מקצוע.

איתור ואיטום דליפות ונזילות – דליפת מים מהברז או נזילת מים מצינור נחשבת לבעיה קטנה, אך מטרידה. היא מתרחשת לרוב בשל עומס מסוים שקיים בצנרת או מפיצוץ בה. ככל שהצנרת ישנה יותר, הסיכוי לדליפות ולנזילות גבוה יותר. לרוב בעיה זו גם אינה נפתרת מעצמה ונוטה להחמיר עם הזמן, ולכן מומלץ לטפל בה מוקדם ככל האפשר.

לחץ מים נמוך – תקלה בעייתית, אם כי מוכרת פחות. היא מתרחשת לרוב כאשר מערכת המים לא מתפקדת כראוי והזרם היוצא מהברזים חלש יחסית. במקרה כזה, מומלץ כי איש מקצוע יבחן את הצנרת ויברר מה חוסם את המים מלהגיע בלחץ המתאים.

החלפת צנרת – במבנים בהם הצנרת ישנה יש בעיות אינסטלציה רבות יותר. בנוסף, הצנרת צוברת חלודה ויעילותה נפגמת עד שלעיתים נצטרך לשקול החלפה שלה בכדי לשפר משמעותית את תפקודה. החלפה זו יכולה להתבצע אך ורק על ידי איש מקצוע, שבמסגרת תפקידו, יוכל גם להעריך את הסיכונים ומורכבות העבודה.

 

לסיכום, ניתן לומר כי בענף האינסטלציה יש תקלות שכיחות יותר, ועל אף שהתחום לכאורה פרוץ וכל אחד יכול להגדיר עצמו כאינסטלטור מומחה, אינסטלטור חירום או קבלן אינסטלציה, מומלץ לבקש מאותו אדם להציג תעודות הכשרה מתאימות, על אף שאלה לא בהכרח יעידו על מקצועיותו ואמינותו. לכן לפני שאתם מקלידים בגוגל "אינסטלטור בראשון לציון" או "אינסטלטור ברחובות", עשו זאת על סמך המלצות ווודאו כי לאיש המקצוע שבחרתם אכן יש את הידע הנדרש, הניסיון והיכולת לבצע את העבודה לשביעות רצונכם.

באדיבות אתר טוב תודה

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה