שמאי מקרקעין – כיצד שמאי מקרקעין קובע את ערך הקרקע



בכל עסקת נדל"ן או מקרקעין, אנחנו נרצה לשכור את שירותיו של שמאי מקרקעין אשר יקבע את ערך הנכס. זה נכון בין אם אנחנו מוכרים דירה, משרד או שטח קרקע, ובין אם אנחנו הרוכשים הפוטנציאליים

 השכרת שירותיו של שמאי מקרקעין הוא דבר חשוב, שכן אחרת אנחנו עלולים לקבוע תג מחיר או לשלם מחיר שאינו משתווה לערך של הנכס או הקרקע באמת. זה יכול להשפיע על עלויות העסקה ויתרה מזו, זה יכול להשפיע על עלויות עסקאות אחרות מסביב, שכן אם אנחנו קובעים ערך מסוים לנכס מבלי שנבדוק האם זה הערך הנכון, ייתכן מאוד שערכים של נכסים מסביב ייקבעו על פי הערך שאנחנו קבענו, ואז כל הערכים ייקבעו ללא שום אחיזה במציאות.

שמאי מקרקעין, קובע את ערך הנכס או הקרקע על פי מדדים שונים, לפני שאנחנו ניכנס לעובי הקורה ונסביר מה הם אותם מדדים, חשוב להבהיר שתי נקודות.

ראשית, בשביל לדעת האם ערך נכס או קרקע שנקבע הוא אכן סביר, הרי שיש לקבל יותר מחוות דעת אחת של שמאי מקרקעין. מן הסתם, ייתכן שכל שמאי יקבע ערך מעט שונה, אך הוא צריך להיות במה שמכונה טעות סטטיסטית, כלומר בטווח סביר בין הערכים השונים שנקבעים. אם הפער הוא גדול, הרי שיש בעיה. שנית, ערך של שמאי הוא לא מוחלט, הוא קובע אותו על פי מדדים מסוימים, אך אלו יכולים להשתנות לאורך זמן, לכן אם קיבלנו ערך משמאי בשלב מסוים וחלף זמן, אנחנו נצטרך לפנות שוב אל שמאי מקרקעין לקבל את הערך המעודכן שלו.

כיצד קובעים ערך קרקע או ערך נכס

כלל ראשון הוא לבחון אותו מבחינה אובייקטיבית. מה הגודל של הנכס או הקרקע, היכן הוא נמצא, מה הוא כולל (נניח ומדובר בדירה, האם זו דירה רגילה, דירת גג, כמה חדרים, כמה מרפסות וכדומה). מדובר על נתונים שאי אפשר להציג תמונה אחרת מזו שאנחנו רואים בעיניים.

כלל שני הוא לבחון את הנכסים או הקרקעות בסביבה. סביר להניח שאם מדובר על שטח קרקע מסוים במרכז הארץ, ולידו יש קרקע בגודל דומה שנמכר בסכום מסוים, לא סביר שערך הקרקע כאן יהיה שונה מהותית. לכן בודקים מה הערכים של הנכסים או הקרקעות מסביב.

כלל שלישי הוא לבחון תוכניות עתידיות באזור. מדובר על מקרה קלאסי בו אדם מציע נכס למכירה, והרוכש לא בודק האם מול הנכס עומדים לבנות בית ספר או מרכז מסחרי. מן הסתם, זה ישנה מהותית את ערך הנכס. שמאי מקרקעין אמור לבדוק אילו תוכניות בנייה מתוכננות לאזור ואז הוא יכניס את השיקול הזה לשקלול של ערך הנכס. צריך לומר, בדרך כלל אנחנו יכולים למצוא תוכניות למספר שנים קדימה ולכן קל לשמאי לקבוע על פיהן את ערך הנכס. 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה