אוטיזם – אבחון ודרכי טיפול מומלצות

$(function(){setImageBanner('e5fcd39b-4371-4da5-a5f8-dfe811c978b9','/dyncontent/2024/9/5/b04035a5-d3d1-4f4d-bfd3-4abf634be667.jfif',18363,'קיבוץ השלשה אייטם כתבה ',525,78,false,37983,'Image','');})

אוטיזם היא כיום תופעה מוכרת וידועה בהרבה משהייתה רק לפני כמה עשורים ספורים, אך רבים מההורים עדיין אינם מודעים מספיק לאפשרות זו כאשר מזהים בעיות מסוימות בתהליכי ההתפתחות של תינוקות וילדים. מאחר ומדובר בתופעה אשר אינה נדירה כלל (מעל לאחוז מאוכלוסיית העולם סובל מאוטיזם ברמה זו או אחרת, על פי מחקרים עדכניים), חשוב מאוד לכל הורה להכיר אפשרות זו, להבין כיצד מאבחנים אוטיזם וגם להיות מודעים לדרכי הטיפול העיקריות והמומלצות כיום.

קרדיט תמונה :depositphotos

כיצד מאבחנים אוטיזם?

אבחון של אוטיזם נעשה על ידי פסיכולוג ורופא, אשר מוכשרים לכך ספציפית. מדובר באבחון מורכב יחסית אשר כולל כמה וכמה שלבים שונים, ומתבסס על עמידה בכמה קריטריונים שונים.

אוטיזם מוגדר כ"שונות נוירולוגית ", וניתן להצביע בו על שני רכיבים עיקריים: 1. קשיי תקשורת ואינטראקציה חברתית משמעותיים. 2. דפוסי התנהגות, עניין ופעילות מצומצמים וחזרתיים.

אל שני הרכיבים העיקריים הללו מתייחסים במסגרת אבחון אוטיזם , והם עשויים לבוא לכדי ביטוי בדרכים רבות ושונות. למשל, קשיי תקשורת ואינטראקציה חברתית עשויים להתבטא בקושי ליזום תקשורת חברתית או לשלב תקשורת לא מילולית באינטראקציה עם אנשים אחרים. דפוסי עניין חזרתיים ומצומצמים עשויים לבוא לכדי ביטוי בדיבור, שימוש בחפצים, היצמדות נוקשה ומוגזמת לשגרה מסוימת וההרגלים שהיא כוללת ועוד.

במסגרת האבחון בוחנים האם מרכיבים אלו קיימים בהתנהגות של אותו ילד, והאם הם מביאים לפגיעה משמעותית באורח ואיכות החיים. בין היתר בוחנים כמה תמיכה נדרשת על מנת לנהל שגרת חיים תקינה, וביחד עם עוד מספר מדדים מרכזיים מגיעים בסופו של דבר לאבחון לא רק בנוגע לאוטיזם עצמו אלא גם למידת החומרה המאפיינת אותו (המיקום של אותו ילד על הרצף האוטיסטי).

ניתן לאבחן אוטיזם כבר בשנים הראשונות לחיים ומומלץ כמובן לאבחן כמה שיותר מוקדם, על מנת שניתן יהיה להתאים טיפול בשלב כמה שיותר מוקדם. מרבית האבחונים בתחום אכן נעשים בגילאים צעירים מאוד, ובגילאים מבוגרים יותר חלק מהתסמינים והתופעות ההתנהגותיות משתנים והאבחון עלול להיות קשה ומאתגר יותר.

דרכי טיפול באוטיזם

באוטיזם מטפלים בכמה וכמה דרכים אפשריות שונות, כאשר כמובן שהשלב הראשון בדרך לטיפול יעיל הוא אבחון מקצועי.

שיטות הטיפול בהן יש לנקוט משתנות כמובן מילד לילד, בין השאר גם על פי מידת החומרה של האוטיזם המאפיינת את המקרה שלו.

שיטת ABA היא שיטת טיפול התנהגותית המסייעת לילדים על הרצף לפתח ולסגל דפוסי התנהגות רצויים אשר ייטיבו איתם, בין השאר באמצעות חיזוקים חיוביים והימנעות ממתן חיזוק במקרה של התנהגויות בלתי רצויות.

טיפול נפוץ נוסף נעשה על פי מודל ה DIR – זהו מודל התפתחותי רגשי אשר שם דגש על הפן הרגשי בהתפתחות הילד, כמו גם על ראייה מערכתית וכוללת והענקת עצמאות מסוימת לילד בפעילויות שמבצעים יחד במסגרת הטיפול.

במקרים של אוטיזם בתפקוד גבוה, טיפול פסיכודינמי עשוי להיות יעיל. טיפול תרופתי ניתן במקרים רבים לא על מנת לרפא את האוטיזם עצמו אלא על מנת לטפל בתסמינים נלווים לאוטיזם דוגמת חרדה או דיכאון, מיתון של התנהגויות מסוכנות ועוד.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה