בדיקת אקו לב - מידע חשוב

$(function(){setImageBanner('1bfce12f-3fa1-4a83-b783-befa6b3cd6ad','/dyncontent/2024/9/5/b04035a5-d3d1-4f4d-bfd3-4abf634be667.jfif',18363,'קיבוץ השלשה אייטם כתבה ',525,78,false,37983,'Image','');})

בדיקת אקו לב (אקו-קרדיוגרפיה) הינה בדיקה אבחנתית שאינה כרוכה בסיכונים או בכאב לנבדקים. שאינה כרוכה בכאב, הבדיקה מתבצעת על ידי שימוש בגלי קול בתדר גבוה שיוצרים דימות של הלב בזמן אמת.

קרדיט תמונה FREEPIK

איך זה קורה? גלי הקול אשר מונחים אל הלב מוחזרים ממנו ונקלטים על ידי מכשיר הנקרא מתמר על-קולי. עצמים שונים כגון דפנות הלב ומסתמי הלב מחזירים אל המתמר חלק מגלי הקול המגיעים לעברם, ומידע זה נקלט עד לכדי יצירת מעין תמונה של הלב.

דימות הלב מופיע על גביי מרקע בשחור לבן ובצבעים, והתמונה נצרבת על דיסק אופטי ממוחשב. מהתמונות אפשר למדוד את גודל ארבעת חדרי הלב וכן את כלי הדם הגדולים הסמוכים אליהם, וכך להעריך את כושר מידת ההתכווצות של החדרים וכן את תקינות מבנה המסתמים והתנועה שלהם. מדידות אלו מסייעות לרופא להחליט אם תפקודם של חלקי הלב השונים הוא תקין או לא תקין, ואם אינו תקין אז באיזו רמה.

על ידי השימוש במתמר מתבצעת גם בדיקת דופלר – אקו-קרדיוגרפיה, שבאמצעות גלי קול שמוחזרים מכדוריות הדם, מאפשרת למדוד את המהירות, הכמות ואת כיוון הזרימה שלהן בתוך כלי הדם ובחללי הלב.

הודות לבדיקה זו ניתן להעריך אם ישנם פגמים מולדים בלב, פגמים בתפקוד של מסתמי הלב או לחצים שאינם תקינים בחדרי הלב.

כיצד מתכוננים לבדיקת אקו לב?

אין צורך בהכנה מיוחדת לקראת בדיקת אקו לב . אפשר להמשיך בפעילות כרגיל, לרבות אכילה ונטילת תרופות, זאת אלא אם ניתנה הוראה אחרת מהרופא המטפל.

כמה זמן נמשכת בדיקת אקו לב?

משך הבדיקה תלוי ברמה שמתקבל דימות הלב ובממצאים המתגלים בזמן הבדיקה.

בדיקת אקו לב שעולים בה ממצאים מרובים, ובדיקה שקשה יותר לבצע, עשויה להימשך כשעה.

איך מתבצעת בדיקת אקו לב?

לצורך ביצוע הבדיקה, על הנבדק להסיר בגד עליון ולשכב על הצד במיטה. הבודק  מורח את אזור החזה או הבטן העליונה בג'ל ללא ריח ומסיס במים, ועליו מניח את המתמר. אחרי כן הבודק יצמיד לגוף מדבקות קטנות על מנת לרשום את הפעילות החשמלית של הלב במהלך הבדיקה.

גלי הקול מתקשים לעבור דרך העצם והריאות, ועל כן לפעמים יש צורך לא לדבר או לעצור את הנשימה לפרקי זמן קצרים, כדי להזיז מעט את הריאות מקו גלי הקול או על מנת לקרב יותר את המתמר אל הלב.

ביחידת האקו בבית החולים לניאדו בנתניה , מבצעים בדיקות אקו לב שונות, ביניהן אקו לב דופלר רגיל , אקו לב עם בועות , אקו לב במאמץ, אקו תלת ממד,  ואקו לב תוך כדי שינויי קיצוב עבור חולים שמאושפזים בבית החולים במחלקות השונות.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה