טחורים – עשה ואל תעשה

$(function(){setImageBanner('af7980c8-de8d-4600-97b7-22f53c6604ae','/dyncontent/2024/9/5/b04035a5-d3d1-4f4d-bfd3-4abf634be667.jfif',18363,'קיבוץ השלשה אייטם כתבה ',525,78,false,37983,'Image','');})

טחורים הם מצב רפואי נפוץ ומציק המשפיע על מיליוני אנשים ברחבי העולם. למרות שהנושא עשוי להיות מביך לדון בו, חשוב להבין שזו בעיה שכיחה הניתנת לטיפול ביעילות. הטחורים יכולים לגרום לקשת רחבה של תסמינים, החל מאי נוחות קלה ועד כאב חריף, גרד, נפיחות ואף דימום. למרות שהסימפטומים עשויים להיות מטרידים ולפגוע באיכות החיים, ישנן דרכים רבות לניהול המצב והקלה על אי הנוחות.

Photo by Francisco Gonzalez on Unsplash

מהם טחורים וכיצד הם נגרמים
טחורים הם נפיחות או התרחבות של הורידים באזור פי הטבעת והחלחולת. הם נוצרים כאשר הורידים נחלשים או נמתחים יתר על המידה, מה שגורם להם להיות מגורים ומוגדלים. ישנם מספר גורמים שיכולים לתרום להיווצרות טחורים, ביניהם עצירות כרונית, מאמץ בזמן יציאות, ישיבה ממושכת, הריון ונטייה גנטית. הטחורים יכולים לגרום למגוון תסמינים, החל מתחושת אי נוחות קלה ועד כאב עז, גרד ודימום. במקרים מסוימים, הם עלולים אף לגרום לסיבוכים חמורים יותר כמו קרישי דם או נמק ברקמות. חשוב לזהות את התסמינים ולפנות לטיפול רפואי מוקדם ככל האפשר כדי למנוע החמרה של המצב.



טחורים חיצוניים לעומת פנימיים
הטחורים נחלקים לשתי קטגוריות עיקריות: חיצוניים ופנימיים. טחורים חיצוניים נוצרים מתחת לעור סביב פתח פי הטבעת, ויכולים להיות מורגשים או נראים לעין כנפיחויות כואבות ומגרדות. לעומת זאת, טחורים פנימיים ממוקמים עמוק יותר בתוך תעלת פי הטבעת, ולעתים קרובות אינם נראים לעין. טחורים פנימיים עשויים שלא לגרום לכל תסמין בשלבים הראשונים, אך עלולים לדמם בעת מעבר יציאות. כאשר הם הופכים לגדולים יותר, הם עשויים לבלוט מחוץ לפי הטבעת ולגרום לכאב, גרד ואי נוחות. טחורים חיצוניים ופנימיים יכולים להתקיים בו זמנית, ועשויים לדרוש טיפול שונה בהתאם לחומרת המצב.

 

עשה – שמירה על ההיגיינה
שמירה על ניקיון והיגיינה באזור פי הטבעת היא צעד חשוב בהתמודדות עם טחורים והקלה על תסמיניהם. לאחר כל יציאה, נקו בעדינות את האזור במים פושרים ומגבת רכה או מגבונים לחים ללא בושם. הימנעו משימוש בנייר טואלט מחוספס או מוצרי ניקוי המכילים חומרים כימיים חריפים, שכן אלה עלולים לגרות את העור הרגיש. בנוסף, מקלחות או אמבטיות פושרות יכולות להקל על אי הנוחות ולסייע בהפחתת הנפיחות. הוסיפו מלח אפסום (מלח אנגלי) למים לאפקט מרגיע נוסף. שמרו על אזור פי הטבעת יבש ונקי כדי למנוע גירוי נוסף והחמרה של הטחורים.

אל תעשה – ישיבה ממושכת והרמת משאות כבדים
ישיבה ממושכת והרמת משאות כבדים הם שני הגורמים הנפוצים ביותר המחמירים טחורים. ישיבה לפרקי זמן ארוכים מפעילה לחץ על אזור פי הטבעת, מה שמקשה על זרימת הדם ועלול לגרום לטחורים להתנפח ולהתגרות. כדי להפחית את הסיכון, הקפידו לקום ולהתהלך מדי פעם, ושקלו להשתמש בכרית מושב ייעודית לחלוקת הלחץ בצורה שווה יותר. הרמת משאות כבדים מפעילה גם היא לחץ נוסף על אזור האגן, ועלולה להחמיר את הטחורים הקיימים או לתרום ליצירת טחורים חדשים. במידת האפשר, הימנעו מהרמת חפצים כבדים או השתמשו בטכניקות הרמה נכונות המערבות את הרגליים והליבה כדי למזער את הלחץ על האזור. אם הטחורים שלכם חמורים, התייעצו עם הרופא לגבי הגבלות הפעילות המומלצות.

עשה – אכילת תזונה עשירה בסיבים
אימוץ תזונה עשירה בסיבים תזונתיים יכול לסייע במניעה ובטיפול בטחורים על ידי קידום עיכול סדיר ויציאות רכות יותר. סיבים מצויים בשפע במזונות כגון פירות, ירקות, דגנים מלאים, אגוזים וזרעים. שאפו לצרוך 25-30 גרם של סיבים תזונתיים מדי יום, והגדילו את הכמות בהדרגה כדי למנוע אי נוחות במערכת העיכול.  בנוסף לכך, חשוב גם לשתות מספיק נוזלים כדי למנוע עצירות. כוונו לצרוך לפחות 8 כוסות של מים או נוזלים אחרים דלי קלוריות מדי יום. הימנעו ממשקאות המכילים קפאין או אלכוהול, שכן הם עלולים להחמיר את הטחורים.


אל תעשה – שימוש לא נכון בתרופות נגד טחורים
בעוד שמשחות וקרמים נגד טחורים הזמינים ללא מרשם יכולים להציע הקלה זמנית, חשוב להשתמש בהם בהתאם להוראות כדי למנוע סיבוכים. תרופה לטחורים שאיננה מתאימה או שימוש לא נכון בה עלול לגרום לדלקת, ולהחמיר את התסמינים בטווח הארוך. בנוסף, הימנעו משימוש בתרופות המיועדות לטיפול בטחורים חיצוניים על טחורים פנימיים, ולהיפך. תרופות לא מתאימות עלולות לגרות את הרקמות הרגישות ולהאיץ את הבעיה. אם אתם חווים כאב עז, דימום חמור או תסמינים שאינם משתפרים לאחר שבוע של טיפול עצמי, פנו לרופא לקבלת הערכה והמלצות על פתרונות חזקים יותר במרשם.

לסיכום
טחורים הם בעיה נפוצה ומטרידה, אך הבנת הגורמים לה והאמצעים למניעתה יכולה לסייע רבות בהתמודדות עם המצב. על ידי אימוץ הרגלים בריאים כמו שמירה על היגיינת פי הטבעת, הימנעות מישיבה ממושכת, אכילת תזונה עשירה בסיבים וגם בחירה נכונה של תרופה לטחורים, תוכלו להפחית את התסמינים ולשפר את איכות חייכם. זכרו, במקרה של כאב חמור או כזה שאיננו פוסק, תמיד מומלץ להתייעץ עם רופא כדי לקבוע את מהלך הטיפול המתאים ביותר עבורכם.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה