כיצד מתחלק רכוש משותף בין בני זוג שמתגרשים?

$(function(){setImageBanner('04890f11-cb84-421d-bb9d-422a979ce6b8','/dyncontent/2024/9/5/b04035a5-d3d1-4f4d-bfd3-4abf634be667.jfif',18363,'קיבוץ השלשה אייטם כתבה ',525,78,false,37983,'Image','');})

אחת הסוגיות המרכזיות בהליך הגירושין היא חלוקת הרכוש. מה עולה בגורלו של כל נכס? מהם כללי החלוקה? ואיך עושים זאת בצורה הטובה ביותר? על נושא זה ידון המאמר שלפניכם.

קרדיט תמונה FREEPIK

חלוקה על פי חזקת השיתוף - זוגות שנישאו לפני 1.1.1974

חזקת השיתוף היא יציר הפסיקה, ששינה את המצב המשפטי שחל. חזקת השיתוף קובעת כי כל הרכוש והזכויות שהצטברו על ידי בני זוג במהלך חייהם המשותפים יהיו בבעלותם המשותפת, ללא קשר לרישום הנכסים על אחד מהם.

כלומר, מסביר עורך דין גירושין מפורטל todivorce  כי חזקת השיתוף מכירה בשני הצדדים כבעלי הנכסים תוך אמונה כי ככל שבחרו לחיות יחד במשך תקופה, כוונתם הייתה לבצע שיתוף מלא באשר לנכסיהם.  

שימו לב, חזקת השיתוף המוגדרת בחוק יחסי ממון לא חלה רק על שיתוף בזכויות אלא גם על שיתוף בחובות, המשמעות היא כי במידה וקיימים חובת לאחד מהם, שניהם יצטרכו לכסות אותם.

מהם התנאים לחזקת השיתוף?  

  • חיי זוגיות משותפים
  • מאמץ משותף לתרומה ממשית בבית המשותף

חלוקה על פי חוק יחסי ממון - זוגות שנישאו לאחר 1.1.1974

חוק יחסי ממון מגדיר את אופן חלוקת הרכוש בין בני זוג בגירושין וקובע כי כל רכוש שנצבר על ידי בני הזוג במהלך שנות נישואיהם יחולק בניהם באופן שווה באמצעות איזון משאבים, כל עוד לא הוכחה הסכמה משותפת לחלוקה אחרת, לרבות נכסים, ממון, חסכונות, מקרקעין, מיטלטלין, מניות, זכויות פנסיוניות ואפילו מוניטין עסקי ואישי.

איזה נכסים לא נכללים באיזון המשאבים?

  • נכסים חיצוניים שהובאו לנישואין על ידי אחד מבני הזוג, מלבד דירה שהובאה על ידי אחד מהם טרם הנישואין, אולם בני הזוג חיו וניהלו בה משק בית משותף.
  • נכסים שהתקבלו במתנה או בירושה.
  • גמלה של ביטוח לאומי.
  • כל נכס שהוסכם בין בני הזוג שיחולק בצורה שונה.

שימו לב, כי לפי חלוקה זו, גם חובות לא יחולקו שווה בשווה באופן אוטומטי, אלא אם מדובר בחובות שנוצרו בשל חוסר אמון בין הצדדים.

איזה נכסים כן נכללים באיזו משאבים?

כל רכוש שבבעלות בני הזוג במהלך חייהם המשותפים, בניהם, מקרקעין, מיטלטלין, פנסיה, חשבונות בנק, קופות גמל, ביטוחים, השקעות, מוניטין והטבות סוציאליות המתקבלות ממקום העבודה, קיימים עוד סוגי נכסים ורכוש שלא העליתם בדעתכם, לכן ההמלצה היא להתייעץ עם עורך דין לדיני משפחה ולדאוג למיצוי זכויותיכם.

חלוקת רכוש על פי הסכם ממון

בני הזוג יכולים להחליט על גורלם האישי מראש ולחרוג מכל הקבוע בחוק, זאת על ידי הסכם ממון שנחתם לפני הנישואין וקובע את חלוקת הרכוש בעת גירושין.

איזו ערכאה תדון על חלוקת רכוש בין בני זוג?

חלוקת רכוש בין בני זוג היא סוגיה שנמצאת בסמכות מקבילה של בית המשפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני, הבחירה לבחירתכם.

שימו לב, כי בן הזוג שפותח ראשון בהליך יוכל לבחור באיזו ערכאה סוגיית חלוקת הרכוש תתקיים.

האם ילדים משותפים משפיעים על חלוקת רכוש?

כלל, חלוקת רכוש בין הצדדים תחולק באופן שווה בין בני הזוג, עם זאת, מקרה בו דירת מגורים, בה הילדים מתגוררים יבחן בצורה זהירה יותר והדבר יכול לשמש כזכות קדימה לאחד מבני הזוג.

במקרה שכזה, בית המשפט לענייני משפחה יאפשר לאחד מבני הזוג לרכוש את הדירה טרם תוצע למכירה לצד ג' תוך כך שיפעל על פי עקרון טובת הילד ולבסוף, יכריע בעניין פירוק השיתוף בדירת המגורים בהתאם לכלל של המרבה במחיר.

לעומת זאת, בית הדין הרבני פועל בצורה שונה וקובע כיצד תתחלק הדירה על פי מידת ההשפעה של שינוי מיקום המגורים על הילדים.

במקרים בהם בית הדין סבור כי שינוי מיקום המגורים יפגע בטובת הילדים, הוא יסטה מעקרון המרבה במחיר, גם אם אחד מבני הזוג יציע מחיר גבוה יותר.

לעומת זאת, חלוקת רכוש ללא ילדים פשוטה יותר ותתבצע בהתאם לנסיבות, באופן שווה, אלא במקרים חריגים.

בסיכומו של דבר, חלוקת רכוש בין בני זוג בהליך גירושין היא סוגיה מורכבת ורגישה במיוחד, בעלת השפעות כלכליות ורגשיות שעשויות להשפיע על עתידכם ועל עתיד ילדיכם, לכן, הקפידו לשמור על כבוד הדדי ושקלו פעילותכם בצורה מעמיקה.  

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה