עובד שהודה שגנב ופוטר – לא יקבל פיצויי פיטורין!

$(function(){setImageBanner('7d49ab90-10a8-4c79-a2e1-2a13c510ace1','/dyncontent/2024/9/5/b04035a5-d3d1-4f4d-bfd3-4abf634be667.jfif',18363,'קיבוץ השלשה אייטם כתבה ',525,78,false,37983,'Image','');})

בפסק דין בשני ערעורים שהוגשו במקביל, דחה בית הדין הארצי לעבודה את ערעורו של עובד שהגיש כנגד מעסיקיו בטענה, כי פיצויי הפיטורין והזכות לשימוע נשללו ממנו בפסק דין של בית הדין האזורי שלא כדין וכן, התקבל חלקית ערעורם של מעסיקיו. העובד, אשר גנב ממעסיקיו במשך תקופת עבודתו אצלם ואף הודה בכך בפה מלא, ניסה לטעון כי למעסיקיו לא הייתה הזכות לשלול את פיצויי הפיטורין שלו אפילו שגנב – טענות אשר נדחו על ידי בית הדין הארצי, כאמור.

קרדיט תמונה FREEPIK

 

סקירה משפטית מבית פורטל https://www.lawyer-reviews.co.il/

עבד 7 שנים בעסק עד שנתפס בגניבה ופוטר

העובד עבד כנהג משאית בחברת הובלות במשך כ – 7 שנים עד אשר נתפס (לאחר שהופעל חוקר פרטי) בשלושה מקרי גניבה של סולר. העובד הודה בשלושת הגניבות ופוטר באופן מידי.

עם פיטוריו המיידיים, החליטו מעסיקיו לשלול מהעובד הן את זכותו לעריכת שימוע כדין (זכות העומדת לעובד אשר נחשד בגניבה אבל לא לכזה אשר הודה בה) והן את זכאותו לפיצויי פיטורין בשל תקופת עבודתו.

יש לציין, כי בגין גניבות אלה, הוגש נגד העובד אף כתב אישום  outlawcrime במסגרתם ובסופו של יום, נידון העובד לשישה חודשי מאסר על תנאי ולקנס כספי.

העובד ומעסיקיו הגישו תביעות הדדיות

לאחר כשנה מיום שפוטר, הגיש העובד תביעה כנגד מעסיקיו בבית הדין האזורי לעבודה ותבע, בין היתר שכר עבודה, פיצויי פיטורין והודעה מוקדמת, פיטורין שלא כדין ועוד.

המעסיקים הגישו תביעה כנגד העובד לפיצוי בגין הגניבות שביצע , הוצאות החקירה הפרטית, עוגמת נפש ועוד.

פסק הדין בבית הדין האזורי – עליו הוגש הערעור

בפסק דינו קבע בית הדין האזורי (בין היתר), כי העובד אמנם אינו זכאי לפיצויי פיטורין והודעה מוקדמת אך כן יהיה זכאי לקבלת פיצוי ממעסיקיו בגין פיטורין שלא כדין עקב אי עריכת שימוע.

כן קבע בית הדין, כי המעסיקים אינם זכאים לקבלת פיצוי על הגניבות בהתאם לחוות הדעת שצירפו לתביעתם וכן על החזר הוצאות החקירה, אך כן יהיו זכאים לקבלת פיצוי בסכום של 50,000 ₪ בגין עוגמת נפש שגרם להם העובד.

העובד והמעסיקים הגישו ערעור על פסק הדין בפני בית הדין הארצי לעבודה, כאשר עיקר טענות העובד נסובו על עצם שלילת פיצויי פיטוריו ועיקר טענות מעסיקים, נסובו על שלילת הפיצוי המלא בגין הגניבה מהם ועל עצם העובדה שהיו צריכים לשלם לעובד פיצוי על פיטורין שלא כדין.

בית הדין הארצי – העובד אינו זכאי כלל לפיצויי פיטורין ולבטח לא לשימוע

בית הדין הארצי דחה את ערעור העובד כולו ואת של המעסיקים קיבל באופן חלקי, כדלקמן:

  1. בית הדין האזורי בוודאי שהיה מוסמך לשלול את פיצויי הפיטורין של העובד.  
  1. אמנם שלילת פיצויי פיטורין מעובד שעבד 7 שנים הינה קיצונית, אך בנסיבות החמורות בהן נתפס העובד בגניבה מספר פעמים ואף הודה בכך, לא היה מנוס מלבד לפעול כך (בייחוד כאשר בית הדין הניח כי העובד גנב פעמים רבות אף יותר טרם נתפס).  
  1. נכון הוא, כי כאשר עובד נחשד בגניבה אזי אין לשלול ממנו אין הזכאות לביצוע שימוע כדם טרם פיטורין, אך במקרה דנן לא דובר על חשד אלא על הודאה בגניבה בפה מלא! ולכן, העובד לא היה זכאי לביצוע שימוע וחיוב המעסיקים בפיצוי זה יבוטל.  
  1. מאחר וערעור העובד נדחה במלואו, ישלם הוא למעסיקים הוצאות משפט בסכום של 7,500 ₪.

 

הגנבת, פוטרת וגם תבעת?! נראה כי אין קץ לעזות מצחם של עובדים המאמינים כי זכויותיהם הסוציאליות יישמרו על ידי בית הדין בכל מחיר! גם כאשר מבצעים הם עבירות של ממש ואף מודים בהן! אך פסק דין זה הראה כי לא לעולם חוסן וזכויות עובדים אינן מוגנות בכל מצב!

לקריאת פסק הדין המלא ראו:  42510-06-15.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה