גלעד שמין - בלוקצייין והסערה המתחוללת בעולם המחשוב



בעולם המחשוב טכנולוגית הבלוקציין ידועה מזה מספר שניים אך לאחרונה המושג נכנס עמוק לתודעה כדבר הבא, גלעד שמין מכנה אותה "מהפכה טכנולוגית המשתווה בעוצמתה לעידן תחילת האינטרנט"

נדמה שהמילה בלוקציין הופכת להיות פופולארית יותר מתמיד, על מנת להבין על מה מדובר פנינו אל  גלעד שמין, מנכ"ל המיזם המצליח, Cloud with me ומומחה לבלוקצ'יין שיסביר לנו על מה כולם מדברים.

בעולם המחשוב טכנולוגית הבלוקציין ידועה מזה מספר שניים אך לאחרונה המושג נכנס עמוק לתודעה כדבר הבא,  יש רבים המכנים אותה מהפכה הטכנולוגית המשתווה בעוצמתה לעידן תחילת האינטרנט.

"בלוקצ'יין, המוכר לחלקנו כטכנולוגיה שמניעה את המטבע הוירטואלי ביטקוין, הוא בהגדרתו הרשמית פנקס רשימות או מסד נתונים מבוזר, שמתעד ומבצע עסקאות באופן קריפטוגרפי.

במילים פשוטות הקבצים עוברים תמיד הצפנה ומחולקים לאלפי מקטעים המפוזרים על-פני צמתים ברחבי העולם, מה שהופך את הטכנולוגייה למאובטחת מאוד."

סוגית  הפרטיות והאבטחה בכלכלה מעסיק כבר שניים ארוכות את מיטב המוחות, נראה כי רבים תולים תקווה בטכנולוגית הבולקציין, לדעתו של גלעד שמיין הם אינם טועים   " הנתונים מאוחסנים במספר צמתים נפרדים, המפוזרים בצורה אינטלגנטית ברחבי העולם. עובדה זו אינה משאירה מקום לשיבושים או לכשלים ומספקת הגנה מפני תקיפות חיצוניות, הפרטיות שלנו שכל כך חשובה לנו נפגעת כאשר משתמשים בשירותי ענן המוכרים לנו מכיוון שהנתונים אינם מוצפנים, לצדדים שלישיים ישנה גישה תמידית למידע הכי רגיש ופרטי שלכם. עם הבלוקצ'יין, זה לא כך. לצדדים שלישיים אין כל גישה או שליטה על קבצי משתמש. בלוקצ'יין מאחסן ומפזר נתונים באופן מוצפן, משמע שרק למשתמשים עצמם יש שליטה במפתחות שלהם.

פן נוסף ליתרונותיו של הבלוקציין מגיע בתחום שירותי הענן ואחסון המידע, זמן רב לפני שענקיות טכנולוגיה כמו אמזון וגוגל התחילו להציע שירותי מחשוב בענן, אחסון מידע היה תהליך מבוזר מאוד ורוב החברות החזיקו בשרתי אחסון ענקים שתפסו לא מעט מקום יקר. שרתים אלו הצריכו תחזוקה וניהול שוטפים ולכן נאלצה החברה לשכור את שירותיהם של מומחי מחשוב שבנוסף להקמה ועדכון השרתים באופן קבוע, השקיעו גם בגיבוי חוץ משרדי נוסף בכדי לוודא שישנה יתירות למקרה של בעיה באחד השרתים. למרות ששיטה זו אפשרה שליטה גדולה יותר, היא התבררה כיקרה מאוד.

לטענת גלעדן שמיין טכנולוגיית הבלוקצ'יין עתידה לעשות מהפך נוסף גם בתעשיית המחשוב בענן.

"מהבחינה הכלכלית  רוב שירותי הענן, עולים כ-$25 לחודש לכל טרהבייט, אחסון בבלוקצ'יין עולה בדרך-כלל רק כ-$2 לחודש לכל טרהבייט,היות וכל שרת אחסון מסתכם בעלויות קטנות בלבד. בלוקצ'יין תמיד תהיה זולה יותר מאשר חברות ענן עם שמות-ענק כמו אמזון, שבאופן קבוע יצטרכו לספק רווחים."

יתרון נוסף עליו הוא מצביע הוא שקיפות המידע  ופתרון בעיות מהיר" רוב שירותי הענן משיגים יתירות (כפילות) על ידי פיזור קבצים על-פני מרכזי נתונים אזוריים. כשל בסנכרון אותם מרכזי נתונים עשוי להוביל לבעיות בחיבור או לחיבור איטי, מה שעלול להוביל לשיבושים נוספים. לעומת זאת בלוקציין מתנהל בשקיפות, פנקס הרשימות בו מאוחסנים ומפוזרים הנתונים יכול להיות זמין ופתוח לציבור, כל שינוי שמתבצע בו נרשם וגלוי , עובדה זו מרגיעה מנהלי מערכות מידע שרוצים להיות בטוחים שישנה אחריות ואפשרות אימות במידה ומשהו בהליך משתבש"

לסיכום שאלנו את גלעד שמין, מנכ"ל Cloud with me איך הוא רואה את הצעד הבא בתחום " ניתן בהחלט להגיד שינה עוד כברת דרך עד שבלוקציין תיטמע לחלוטין במערכות המוכרות לנו אך ניתן לראות בבירור כי בלוקציין היא הרבה מעבר לפלטפורמה המאפשרת שימוש בבטקוין, היא כבר נתפסת בתור העתיד של התשלומים והמסחר ומיושמת כעת גם במגוון תעשיות בכדי להאיץ תהליכים רבים ולשפר את האבטחה והדיוק באחסון ובפיזור נתונים.  לא רחוק היום בו טכנולוגיית האחסון בבלוקצ'יין תחליף את התשתיות הקיימות למחשוב בענן. הטכנולוגיה זו היא יוזמה הנתמכת ומגלגלת מילארדי דולרים, אין לי ספק כי עם הדחיפה שהיא מקבלת  היא צפויה לעורר סערה בעולם המחשוב בשניים הקרובות".

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה