פצעי לחץ מי סובל ואיך מטפלים



קשישים או בעלי מחלות שונות אשר בשל מצבם נאלצים לשכב תקופה ממושכת וממעטים לשנות תנוחה, כמו גם מי שבשל נכות יושבים שעות על כסא גלגלים מועדים לפתח פצעי לחץ. מזרנים וכריות מיוחדות עשויים למנוע פצעי לחץ ולהקל את המצב משמעותית

קבוצת הסיכון הגדולה ביותר לפצעי לחץ הם קשישים וקשישים סיעודיים בפרט או כאלו הסובלים ממחלות הגורמות להם למוגבלות בתזוזה (ALS  , טרשת נפוצה). קבוצת הסיכון סובלת מהחלשות המערכת החיסונית ומערכת השרירים ומבלים את רוב הזמן בשכיבה או ישיבה ללא תזוזה מספקת. לעיתים ללא תזוזה מתפתחים על הגוף פצעי לחץ תוך שעות ספורות. בשל חוסר תחושה או חוסר יכולת לתקשר אף אחד לא יודע שמתפתח פצע לחץ מלבד המטפל.

הטיפול הפשוט והמתחייב למניעת פצעים אלו הוא דאגה לתזונה נכונה המועשרת בחלבונים, שינוי תנוחה תכוף, שמירה על עור נקי ויבש ושכיבה על מזרון לפצעי לחץ או ישיבה על כרית לפצעי לחץ.

אמצעי ריפוי שונים

קיימים כיום מגוון אמצעי ריפוי ומניעה, הכוללים בין השאר, חבישות מתקדמות לטיפול בפצעי לחץ, חבישות עבות למניעת פצעים, תכשירים לחיטוי פצעים, טכנולוגיות לחץ שלילי, ואחיות מומחיות לטיפול שנותנות מרפא לפצע.

מזרון לפצעי לחץ צריך להיות איכותי ומומלץ ע"י רופאים מומחים, כרית לפצעי לחץ צריכה להיות עם אפשרות לנטרל לחץ מאזור הפצע ומומלצת ע"י פיזיותרפיסט.

חשוב לוודא שכל האביזרים בעלי אישור משרד הבריאות ולא מוצרים זולים שיגרמו לפצעי לחץ חדשים.

כאשר מתגלים פצעי לחץ, יש הכרח לטפל בהם מיד, כדי למנוע החמרה ואף להקדים תרופה למכה ולמנוע היווצרותם בקרב מי שנמצא בקבוצת סיכון.

בשנים האחרונות חלה התקדמות רבה במניעה וריפוי של פצעי לחץ, אך חשוב להיות מודעים לנושא ולטפל מוקדם ככל האפשר. כיום האמצעים האיכותיים ביותר נמצאים אצל החברות המובילות בשוק ובטיפולים נמרצים בבתי חולים.

מוצרים ייעודיים לריפוי פצעי לחץ וסגירתם

קיים כיום ארסנל של אמצעים ייעודיים לריפוי ובהם חבישות מניעת פצעי לחץ עבות, משטחים חלקים לעזרה בשינוי תנוחה, מגני עקב, כריות אוויר מתוחכמות, מזרון אויר אקטיבי דינמי, ותכשירים להגנה על העור הבריא סביב הפצע כדי למנוע התפשטותם.

קיימים גם ג'ל ותמיסה לחיטוי העור ולהסרת גורמים מזיקים.

חשיבות זיהוי מוקדם

מי שמטפלים בקשישים סיעודיים או בנכים הרתוקים למיטתם ודאי יודעים כי עליהם לשנות את מנח גופם אחת לשעתיים לפחות כדי לשחרר לחץ ולאוורר את העור. בדקו את העור אחת ליום בעיקר באזור עצם הזנב, העקבים, הירכיים, הגב והאוזניים. אם ראיתם אדמומיות חשודה או חמור מזה - פצע כחול או שחור באזורים אלו פעלו מיד. זכרו, משחה ופד גאזה לא יעשו את העבודה. צריך לשלב כמה פעולות: אחות מומחית לפצעים, שינוי תנוחה, אביזר שכיבה או ישיבה יעודי, תזונה מותאמת ושמירה על עור נקי ויבש. היערכות עם ציוד יעודי עשוי למנוע היווצרות פצעי לחץ ואת הנזקים והסבל הכרוך בהם.

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה