בדיקת סקר – מה המהות והחשיבות של בדיקת סקר



בדיקת סקר היא בדיקה בעלת משמעות רבה עבור כל אישה אשר נמצאת בהריון. מטרתה של בדיקה זו היא אחת, לבחון האם לעובר יש תסמונות והפרעות כרומוזומליות שונות אשר עלולות להשפיע על חייו ועל התפתחותו. הבדיקה סוקרת מגוון מומים והפרעות אשר בבסיסן קיים מחסור או עודף בכרומוזום

יחצ

אנחנו מכירים את המונח בדיקת סקר, לא רק מתקופת ההיריון כמובן. מדובר על בדיקות כלליות שנהוג לבצע מעת לעת, מתוך כוונה לאבחן מצבים רפואיים שונים ולטפל בהם לפני שהבעיה תחריף. אנחנו נוהגים לבצע בדיקות סקר מעת לעת, באמצעות בדיקות דם שנתיות אשר בוחנות את המדדים השונים שלנו וכך אנחנו יודעים אם אנחנו חסר לנו מרכיב מסוים, אם יש מרכיב מסוים שנמצא בעודף או כל דבר אחר.

בתקופת הריון, בדיקות סקר הן משמעותיות מאחר, וכאמור, דרכן אנחנו יכולים לגלות האם לעובר יש מומים והפרעות שיכולים להשפיע על ההתפתחות שלו. צריך לומר, שהשאלה הזאת היא מהותית משני כיוונים, הכיוון הראשון, ישנם הורים שרוצים להיות מוכנים, במידה והעובר אכן עם תסמונת מסוימת, הם רוצים ללמוד עליה ולדעת כיצד להתכונן לקראתה, הכיוון השני הוא, יש מקרים, לצערנו, בהם התסמונת היא קשה, ועולה שאלה האם ההורים ירצו בכלל להביא את הילד לעולם. ברגע שהם יודעים עם מה הוא והם יתמודדו, יהיה להם קל יותר לקבל החלטה בנושא.

כיצד מתבצעת בדיקת סקר

לפני שאנחנו נסביר כיצד מתבצעת בדיקת סקר, נציין שהבדיקה בוחנת בין היתר, אם יש לתינוק תסמונות כגון, תסמונת דאון, תסמונת אדוארדס, פטאו, טרנר, טריפל X, די ג'ורג', קרי דו שה ועוד. מדובר על מגוון רחב של תסמונות שבעזרת בדיקה פשוטה אפשר לאתר אותן.

בדיקות סקר להריון הן מאוד פשוטות, מדובר על בדיקות דם אשר מתבססות על DNA עוברי. להבדיל מבדיקות גנטיות אחרות, הן לא פולשניות ואינן כואבות באותה מידה. זו הסיבה שנשים רבות בוחרות בשנים האחרונות לבצע בדיקה שכזו, אף על פי שיש הסבורים שבדיקות גנטיות יכולות לספק תוצאה יותר מדויקת.

בדיקות סקר שמתבצעות דרך בדיקות דם, יכולות להועיל כאמור בשביל לזהות האם העובר מתמודד עם תסמונת כזו או אחרת. בשביל לזהות בצורה נכונה, יש לבצע את הבדיקה במועד. כלומר, עצם זה שהבדיקה יכולה להועיל זה דבר נכון, אך חשוב להקפיד ולעשות אותה במועד מסוים לפני הלידה, מדובר על מספר חודשים לפני, על מנת שיהיה ניתן לאתר בזמן. מצד אחד, צריך שיהיה עם מה לעבוד ומצד שני, צריך שיהיה מספיק זמן בשביל לקבל החלטה כיצד לנהוג, במידה ואכן יש תסמונת כזו או אחרת.

לפני סיום נדגיש, מרבית התסמונות שמתגלות במהלך בדיקה שכזו, הן נדירות וכמעט לא מוצאים עוברים אשר מתמודדים איתן.

 

 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה